Už jsou pryč: Auta, která včera chtěl každý, musela skončit. Najdete je jen v bazaru

Už jsou pryč: Auta, která včera chtěl každý, musela skončit. Najdete je jen v bazaru
Audi v roce 2024 změnilo označování svých modelů, sudá čísla tak jsou nově vyhrazená elektromobilům a lichá modelům se spalovacími motory. Znamená to třeba konec benzinové a naftové A4, ta se nově jmenuje A5.
Jenže i v nabídce A5 se najdou změny, třeba kupé a kabriolet už vedle sedanu a kombi Avant nefigurují.
Audi na jaře vyrobilo také poslední kus supersportovního modelu R8. Pokud někdy přijede nástupce, bude nepochybně elektrický.
Hodně se rozhodlo svou nabídku okysličit Ferrari. Automobilka postupně oznámila ukončení výroby svého prvního plug-in hybridu SF90 Stradale. Zobrazit 27 fotografií
Foto: Piaggio
Jan Matoušek Jan Matoušek
před 6 hodinami
Elroq, R5, Tayron nebo Grande Panda. To jsou jména hrstky nových aut, která se v letošním roce dostala do prodeje. Jenže existuje i druhá strana mince: auta, která musela těm novým uvolnit místo na výrobních linkách, v showroomech i katalozích. Některá končí s fanfárami, jiná upadla v zapomnění už dávno a prodlužovat jejich životní cyklus by nebylo příliš milosrdné.

Hodně činorodí byli v ukončování dlouholetých bestsellerů v letošním roce Italové. Patrně jako první vás napadne původní novodobá "pětistovka", která vypadala prakticky nesmrtelně. Premiéru měla v roce 2007 a přežila hybridizaci i příchod čistě elektrického nástupce. A žila by patrně dál, kvůli povinným asistentům a lepšímu zabezpečení proti kybernetickému útoku, které musí podle evropského nařízení mít každé nové auto, to ale nejde.

Zkrátka už není možné všechno do stařičké koncepce smysluplně zabudovat. V polských Tychách se tak během první poloviny roku uvolnily kapacity pro jiné modely a stylový hatchback, případně polokabriolet, už lze sehnat jen jako skladovku nebo ojetinu. Skončily i sportovní verze od Abarthu.

Ještě mnohem déle než Fiat 500 vyráběla automobilka Piaggio tříkolku Ape. Kdo by náhodou nevěděl, zkuste si vybavit nějaký pojízdný stánek s kávou, případně zmrzlinou ve svém okolí. Existuje vysoká šance, že vychází z nějaké variace Ape, pokud navíc zalovíte v paměti z dovolené v Itálii, je to prakticky tutovka. Jenže ač má tříkolka motocyklový motor, nesplní emisní limity, k tomu složitější bezpečnostní předpisy.

Výroba se z Itálie přesune do Indie, pro méně náročné asijské či africké trhy bude tříkolka vznikat i nadále.

Konec se nevyhnul ani Ferrari, které na počátku druhé poloviny roku oznámilo ukončení produkce svého prvního plug-in hybridu, modelu SF90 Stradale. Skončily i modely 812 Competizione a GTS, respektive model Roma. Okysličení nabídky ve velkém.

Ještě více přitom okysličoval Jaguar, který ve jménu rozsáhlé restrukturalizace ukončil výrobu téměř všech svých modelů. Novinka vycházející z konceptu Type 00 se přitom ukáže až někdy v příštím roce. Jedním vrzem tak Britové ukončili produkce elektrického modelu I-Pace, ale také SUV E-Pace, sedanu XE, respektive sedanu a kombi XF a samozřejmě také sportovního F-Typu. Zatím přežil jen F-Pace, ale ani ten se už nezdrží kdovíjak dlouho.

Bez velkých fanfár se už na jaře přestalo vyrábět kdysi v Česku velmi populární Suzuki Ignis, naopak pořádného rozloučení se dočkal Mini Clubman, jehož poslední kousek vyjel z britské továrny v únoru. Důvod jeho konce je prozaický, zákazníci preferují SUV před kombíky, proto má třeba Mini v nabídce nově malé elektrické SUV Aceman. Navíc Countryman také povyrostl, pro excentrický model tak už nezbylo místo.

Hodně se toho změnilo i v nabídce Audi. Třeba v březnu vznikla definitivně poslední supersportovní R8 a během roku se čtyři kruhy vzdaly i označení A4. Sedan a kombi střední třídy se nově jmenují A5, protože sudá čísla jsou vyhrazená nově elektromobilům a lichá autům se spalovacími motory. Příchod A4 e-tron je proto na spadnutí. Do výroby už také nelze zadat elektrické SUV Q8 e-tron, poslední ale v Bruselu vyrobí až začátkem příštího roku. Pro nezájem. Pak továrna zavře nadobro, nové velké elektrické SUV se bude dělat v Mexiku.

Pokud je řeč o koncernu VW, nejde nezmínit ani definitivní konec Volkswagenu Arteon Shooting Brake, jehož poslední kus vyjel počátkem roku. Seat ukončil na jaře výrobu sedmimístného SUV Tarraco, nepřímým nástupcem je o něco menší Cupra Terramar. Porsche pro změnu kvůli novým pravidlům o kyberbezpečnosti muselo ukončit v Evropě prodej Macanu se spalovacím motorem, nástupce je čistě elektrický.

Další auta, jejichž výroba letos skončila, najdete v galerii.

 

Právě se děje

Další zprávy