Auta, která nepřežila socialismus. Dojela na to, že nemohla konkurovat západním vozům

Lukáš Vaverka
4. 12. 2018 6:28
Doba plánovaného hospodářství automobilovému průmyslu příliš nepřála. Přesto se ve východním bloku pracovalo do poslední chvíle na nových, modernějších autech.

Z bývalých východních automobilových značek se dnešních dnů dožily tři: Dacia, Lada a Škoda. Šanci ale měly i další, jejich rozjeté projekty však musely čelit nečekanému otevření hranic, které přivedlo modernější konkurenci. Co automobilky z východního bloku na sklonku éry socialismu chystaly a jak se jim v následujících letech dařilo? Přinášíme přehled zajímavých příběhů a leckdy dlouhých sérií nástupnických modelů.

Foto: GAZ

Volha 3105

GAZ, výrobce Volhy, v 80. letech pracoval na luxusním sedanu vyšší třídy, jehož aerodynamická karoserie se inspirovala dobovými Audi. Moderní vůz, který měl podle centrálních plánovačů nahradit Čajky, se ale po rozpadu SSSR mohl jen těžko v západní konkurenci prosadit, proto se během let 1992 až 1996 vyrobilo jen 55 kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy