Jan Matoušek
8. 4. 2018 9:32
Jeremy Clarkson kdysi řekl, že člověk, který nikdy nevlastnil Alfu Romeo, nemůže být pravý petrolhead. Na adresu vozů italské automobilky lze napsat hodně špatného – počínaje kolísavou spolehlivostí a konče špatným dílenským zpracováním. Přesto mají Alfy jen těžko popsatelnou auru, která značku provází prakticky celý život. V následující grafice si můžete přiblížit některé významné modely a milníky z historie automobilky, které lze spatřit ve značkovém muzeu v Arese nedaleko Milána. Jedná se samozřejmě jen o zlomek toho, čím se Alfa Romeo proslavila. Možná to ale bude stačit k ospravedlnění Clarksonova tvrzení.
Dražší než 911
Už v roce 1967 přišla Alfa Romeo s prototypem čtyřmístného kupé. Premiéra se odehrála na výstavě Expo v Montrealu a protože kupé nemělo v té době oficiální jméno, začalo se mu říkat Montreal. Toto označení vydrželo i do sériové výroby, která odstartovala v roce 1970 premiérou na autosalonu v Ženevě. Tvary kupé se sezením v uspořádání 2+2 navrhl Bertone a mezi nejikoničtější prvky vozu patří žebrování na zadním sloupku a mřížka kolem předních světel. Pod kapotou kupé je 2.6litrový osmiválec s výkonem 147 kW, který vychází z jednotky v útrobách 33 Stradale. Do roku 1977 vzniklo 3925 kusů kupé Montreal, které bylo na britském trhu dražší než Jaguar E-Type nebo Porsche 911.