Místo bílé má černou střechu a uvnitř jsou jiné přední sedačky. Jinak černý automobil Aero 50 HP, který je čerstvým exponátem v dopravní hale Národního technického muzea v Praze na Letné, vypadá naprosto stejně jako na černobílých, poněkud zašlých fotografiích, pocházejících z druhé světové války.
Dokonce má stále stejnou registrační značku.
Automobil, o který se jedná, sloužil členům československého exilového diplomatického sboru v Londýně v době druhé světové války.
Do Anglie dorazil po Mnichovu
Podle informací, které o voze zjistili pracovníci Národního technického muzea, byl automobil s velkou pravděpodobností původně soukromým majetkem manželky prezidenta Edvarda Beneše, a je tedy vysoce pravděpodobné, že se v něm vozil i prezident Edvard Beneš.
Později, v době, kdy už byl hlavou exilové vlády, využíval luxusní britské Daimlery
"Podařilo se nám zjistit, že se do Londýna dostal vůz v rozloženém stavu a byl sestavován v dílně, která je zhruba kilometr vzdálená od tehdejšího bydliště manželů Benešových," informuje Petr Kožíšek, největší odborník na automobilovou techniku v Národním technickém muzeu.
To, že byl částečně rozebraný vůz zkompletován v Londýně na podzim 1939 pro potřeby samotného exilového prezidenta Edvarda Beneše, uvádí ve svém díle i renomovaný britský historik Mike Worthington-Williams.
Národní technické muzeum sbírá vozy prezidentů
S jeho britským majitelem, panem Philipem Goldsmithem, který je od skončení druhé světové války již několikátým majitelem vozu, je Petr Kožíšek již 15 let v úzkém kontaktu.
"Zatím máme automobil zapůjčený na tři roky. Je kompletní až na přední sedačky, které pocházejí z podstatně modernějšího automobilu, také prošel renovací, včetně lakování. Nová je také plátěná střecha tohoto kabrioletu, který podle zadání firmy Aero vyráběla v sériích po několika desítkách kusů slavná karosářská firma Sodomka," sdělil Kožíšek.
Národní technické muzeum bude nyní usilovat o zakoupení vozu. Zapadal by totiž do jeho dlouhodobě budované sbírky automobilů, které využívali prezidenti našeho státu.
Aero 50 byl nejvýkonnější vůz z produkce pražské továrny, která mimo aut dělala i letadla. Známý je typ Aero 30, který poháněl litrový dvoudobý dvouválec, Aero 50 měl pod kapotou dvoulitrový čtyřválcový dvoudobý motor, jehož výkon byl 48 koní. Mohl dosáhnout maximální rychlosti 125 kilometrů v hodině, což ho řadilo mezi nejrychlejší vozy vyráběné v tehdejší době na území Československa.