Nejrychlejší auto světa jede "jen" 440. Omezí ho pneu

Radek Pecák Radek Pecák
3. 3. 2014 9:02
Zrychlení z nuly na rychlost 400 km/hod prý nebude trvat ani 20 sekund.
Foto: Koenigsegg

Bugatti Veyron Super Sport se svojí maximální rychlostí 431 kilometrů za hodinu v Ženevě přichází o titul nejrychlejšího sériově vyráběného vozu světa. Automobilka Koenigsegg totiž odtajnila oficiální technická data svého modelu nazvaného prostě One.

Číslovka v názvu symbolizuje poměr hmotnosti vozu a výkonu. Hliníkový osmiválcový motor má zdvihový objem válců pět litrů. Další koňské síly do jeho útrob přidávají dvě obří turbodmychadla. Výkon je 1341 koní, maximální točivý moment dokonce 1371 Nm. Hmotnost je tedy logicky 1341 kilogramů.

Poháněna jsou zadní kola a výkon je na ně přenášen prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky.

Je naprosto jisté, že při sprintu od semaforů majiteli tohoto vozu nikdo neujede. Na rychlost 400 km/hod automobil zrychlí za 20 sekund, a pokud budete muset z této rychlosti brzdit, zvládnete zastavení za 10 sekund. To jsou hodnoty, nad kterými zůstává rozum stát.

Foto: Koenigsegg

Maximální rychlost vozu nakonec nebude dříve avizovaných 450 kilometrů v hodině, ale o deset kilometrů v hodině nižší. Je to kvůli pneumatikám, protože výrobce Michelin u svých pneumatik Cup doporučuje právě jen rychlost 440 kilometrů v hodině.

Cena nového vozu zatím zveřejněna nebyla. Prý se o ni zájemci ale stejně nemusí zajímat. Majitel automobilky Christian von Koenigsegg se totiž nechal slyšet, že bude vyrobeno jen šest exemplářů a všechny už jsou prodané.

Otázkou je, jak dlouho Koenigseggu nový rekord vydrží. Šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn totiž nedávno pro britský časopis Autocar uvedl, že Bugatti již vyvíjí novou generaci vozu Veyron. A určitě prý bude silnější, než je ten dosud vyráběný.

Komplikovaný souboj

Boj o získání titulu Nejrychlejší vůz světa je často velmi složitý. Příkladem je situace z loňského dubna.

Foto: Koenigsegg

Nejprve byl Bugatti Veyron Super Sport zapsán do Guinessovy knihy rekordů s dosaženým průměrem na měřeném úseku 431,072 km/hod. Jenže vzápětí byl tento rekordní zápis vymazán.

Do redakce Guinessovy knihy totiž přišlo upozornění, že Veyron měl při dosaženém rekordu odstraněn elektronický omezovač rychlosti, zatímco sériové vozy jej mají zapnutý. Auto běžného zákazníka pak po zásahu omezovače přestane zrychlovat po dosažení rychlosti "pouze" 415 km/hod.

Bugatti Veyron Super Sport
Bugatti Veyron Super Sport | Foto: Bugattti

Autorem "upozornění" byl John Henessy, majitel firmy vyrábějící vůz Venom GT. Ten totiž zákazníkům dodává automobil schopný dosáhnout rychlost 426,47 km/hod bez jakýchkoli úprav.

Nakonec ale neuspěl. V Guinessově knize rekordů totiž dospěli k názoru, že odstranění omezovače není nepovolenou úpravou vedoucí ke zvýšení výkonu. Veyron je tak opět oficiálním držitelem rychlostního rekordu.

 

Právě se děje

Další zprávy