Aero slaví sto let v turbulencích. Jako dárek si dalo sériovou výrobu nového letounu

Klikněte pro vstup do galerie.
V jejím závodu nedaleko Prahy začala sériová výroba letounů L-39NG. Prvních šest jich bude pro zákazníky připraveno v roce 2020, dalších 12 v roce 2021.
Od roku 2022 bude závod schopný dodat 20 strojů ročně, případně i více, pokud zavede výrobu v několika směnách. Výroba jednoho stroje zabere 18 měsíců. Pokračují i testy pro zisk certifikace, kterou by měl letoun získat do konce letošního roku.
V Aeru pracuje kolem 1800 lidí. Výrobce letadel trápí finanční problémy, způsobené  ukončením výroby kokpitů pro vrtulníky Black Hawk od společnosti Sikorsky a výpadkem zakázky od české armády. Tu způsobila nehoda, kdy letadlu v hangáru samovolně vystřelilo sedadlo. Aero hodlá letos propustit přibližně desetinu pracovníků. Aeru musela peníze poskytnout investiční skupina Penta, která firmu vlastní.
V minulých letech firma investovala také do Aerostructures programů Airbus A220, vojenského dopravního letounu KC-390 a ST Aerospace, které představují významnou část dnešní výroby v Aeru. "Rostoucí příjmy z těchto strategických programů a nové vojenské zakázky nahradí výpadek příjmů z ukončených programů výroby helikoptér," uvedl Tvrdík.
Foto: Aero Vodochody
ČTK ČTK
25. 2. 2019 8:58
V závodu Aero Vodochody nedaleko Prahy už začala sériová výroba letounů L-39NG. Prvních šest jich bude pro zákazníky připraveno v roce 2020.
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ryanair má rekordní ztrátu, letectví se už ale zotavuje z pandemie

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair vykázala za uplynulý finanční rok bez mimořádných položek rekordní ztrátu 815 milionů eur (20,8 miliardy Kč) po zisku více než jedné miliardy eur v předchozím roce. Omezení související s pandemií donutila firmu zrušit více než 80 procent letů. Aerolinky ale ve své výsledkové zprávě dnes také uvedly, že v odvětví letecké dopravy už vidí signály začínajícího oživení. Finanční rok skončil v březnu.

Ztráta byla nižší, než čekali analytici. Ti ji podle agentury Reuters odhadovali na 834 milionů eur. Počet cestujících, které firma přepravila, klesl na 27,5 milionu ze 149 milionů v předchozím roce. Loňský rok přitom největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě označila za nejnáročnější ve své historii. Výnosy jí klesly o 81 procent na 1,64 miliardy eur.

Ryanair potvrdil předchozí výhled, že v současném fiskálním roce přepraví 80 až 120 milionů cestujících, i když pravděpodobnější je, že tento počet bude spíše na dolním konci rozpětí. Za duben až červen by měl Ryanair přepravit pět až šest milionů cestujících. Dodal ale, že je nemožné poskytnout oficiální výhled zisku na celý rok, předpokládá nicméně, že by mohl vykázat téměř vyrovnané hospodaření, pokud v EU postoupí očkování.

Růst týdenních rezervací z poslední doby podle generálního ředitele Michaela O'Learyho naznačuje, že "oživení už začalo". Počet rezervací na začátku dubna vzrostl na 1,5 milionu týdně z předchozích zhruba 500.000 týdně.

Další zprávy