reklama
 
 

Boj o Hrad vyhraje Zeman, myslí si stále více Čechů. Topolánkova podpora zůstává minimální

14. 12. 2017
Podpora Jiřímu Drahošovi od listopadu lehce poklesla, ukázal výzkum agentury STEM/MARK. Čím dál více Čechů soudí, že volbu prezidenta ovládne Miloš Zeman, přestože se v hypotetickém druhém kole kloní spíše k jeho oponentovi.

Praha - Výzkum agentury STEM/MARK ze 4. až 10. prosince ukázal, že výrazně přibylo lidí, podle nichž prezidentskou volbu ovládne Miloš Zeman.

Zatímco v listopadu Zemanovo jméno jako budoucího vítěze uvedlo 46 % dotázaných, nyní je to 56 %. V jeho porážku věří podstatně méně lidí - jen 15 % si myslí, že vyhraje Jiří Drahoš (v listopadu to bylo 20 %), šest procent věří Michalu Horáčkovi, který oproti listopadu zůstal na svém. Jiným kandidátům lidé šanci nedávají, nejsilnějšího Pavla Fischera preferuje pět procent dotázaných.

Přesvědčení, že volba je předem rozhodnutá, může podle výzkumu ovlivnit odhodlání lidí dostavit se k volbám.

Reálná podpora pro Zemana přitom nevypadá tak dobře jako odhad Čechů. Obhajující prezident by byl první volbou pro 33 % dotázaných, v čemž si oproti listopadu o dva procentní body polepšil. Jiří Drahoš zůstává na 22 % a Michal Horáček klesl o jeden procentní bod na 16 %. Posuny u Horáčka i Drahoše jsou však v rámci výběrové chyby.

Agentura do výzkumu navíc zařadila otázku, koho by lidé volili v případném druhém kole voleb.

Tam deklaruje podporu Miloši Zemanovi necelá polovina dotázaných, zatímco mírně nadpoloviční většina uvádí, že by hlasovali pro jeho soupeře. Otázka ale nezahrnovala jméno možného protivníka.

Dřívější výzkum agentury Median přinesl podobný závěr - že v hypotetickém duelu mezi Zemanem a Drahošem by měl lehkou převahu bývalý předseda Akademie věd. Prakticky všechny výzkumy jsou ale zatím zatížené tím, že lidé ještě neviděli kandidáty ve vzájemné konfrontaci. Dosavadní debaty se odehrávají především na úrovni odpovědí na dotazy moderátorů.

Expremiér Mirek Topolánek pak zůstává první volbou pouhých čtyř procent dotázaných voličů.

autor: Jan Wirnitzer | 14. 12. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama