Zlom v zemi supermarketů: obchody se začaly zmenšovat

Veronika Skálová Veronika Skálová
23. 10. 2009 15:40
Obchodní řetězce mění taktiku: staví nové obchody, ale menší. Lidé méně nakupují.
Oficiální čísla o tržbách klesají. V obchodech to ale vidět není. Ilustrační foto.
Oficiální čísla o tržbách klesají. V obchodech to ale vidět není. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Nové prodejny, ale na menších plochách a prodávající jen to nejnutnější zboží. Krize a stále větší nasycenost trhu v České republice se podepsala na taktice řetězců v zemi, kterou od 90. let zaplavují novými a novými obchody.

Tesco, Ahold, Lidl a další se teď v době klesajících tržeb mnohem pečlivěji dívají, které z jejich obchodů jsou výdělečné.

Například Ahold v létě zavřel jednadvacet prodělečných prodejen Albert. Teď sice chystá otevření nového obchodu, ve středu se jeho portfolio rozšíří o nový supermarket v pražských Dejvicích, ale o dalších plánech na nové pobočky mluví opatrně.

"O termínech otevírání dalších prodejen budeme včas informovat," naznačil ředitel komunikace společnosti Ahold Libor Kytýr. Se zavíráním nevýdělečných obchodů prý společnost pro letošek už skončila.

Ahold není jediný, kdo v době krize a poklesu tržeb plánuje expanzi. Ta však vypadá jinak než před lety v časech nákupní hojnosti. Vznikají menší prodejny, "blíž lidem", jak říkají obchodníci.

Další obchody pod svým logem plánuje ještě do konce roku otevřít i Tesco, které se pustilo do menších prodejen s označením Expres. "Ano, do konce roku ještě plánujeme nové prodejny otevřít. Podrobné informace a počet nemohu z konkurenčních důvodů sdělit. Mohu ale prozradit, že se jedná o obdobný počet jako loni a že v současné době se zaměřujeme ještě více na zvýšení dostupnosti našich prodejen, tedy na budování Tesco Expres prodejen," nastínila mluvčí Tesca Eva Karasová.

Po vlně, kdy na každém konci někdejšího alespoň okresního města musel vyrůst hypermarket, přichází nový trend. Řetězce raději otevřou dobře dostupnou menší prodejnu.

Pobočky přibývají, metry čtvereční ubývají

Snižují tedy metry čtvereční ve prospěch dostupnosti poboček. Snaží se vyplňovat hluchá místa, která by měla sloužit každodenním menším nákupům, které člověk dokáže vyřídit cestou z práce. Model, který dlouhodobě razil Ahold se svými Hypernovami na okrajích měst a Alberty v jejich srdcích, prosazuje už dva roky i Tesco.

"První prodejnu Tesco Express jsme otevřeli v srpnu 2007 v Praze v Bělehradské ulici. V porovnání s hypermarkety, které slouží zejména pro velké týdenní nákupy jak potravin, tak i kosmetiky, drogerie, oděvů, elektroniky a dalšího zboží, je hlavní výhodou expresů jejich dostupnost a široký sortiment zboží pro každodenní nákupy. Z tohoto důvodu se nachází zejména v centrech měst, aby byly co nejblíže zákazníkovi," vysvětlila koncept formátu Karasová.

Krize donutila ke změnám i Ahold. "V současné době měníme vnitřní uspořádání našich největších hypermarketů Albert. Cílem je, aby velikost prodejny, šíře sortimentu a jeho uspořádání odpovídaly požadavkům našich zákazníků," popsal Kytýr změny letošního roku.

Už před časem Ahold oznámil, že jedenáct jeho největších hypermarketů, které se nyní rozkládají na ploše od osmi do deseti tisíc čtverečních metrů, se zmenší na maximální rozlohu pěti tisíc metrů čtverečních. Uvolněné místo zaberou jiní obchodníci.

Se svými záměry expandovat se netají ani jeden z největších diskontních řetězců v Česku - Lidl. Ten v Česku působí od roku 2003 a otvírá v průměru více než 20 prodejen za rok. Ten letošní by neměl být výjimkou.

"Do budoucna chceme v expanzi pokračovat stejným tempem. Nezáleží ale jenom na našich plánech na papíře. Záleží i na tom, jak se bude dlouhodobě vyvíjet kupní síla v České republice. Pokud poroste, tak bude pokračovat i expanze," řekl před časem jednatel společnosti Lidl v Česku Vít Pravda.

Řetězce se na základě detailních analýz snaží vykrýt prázdná místa na nákupních mapách, zjišťují hustotu osídlení, dopravní dostupnost, sílu konkurence. Supermarkety tak vznikají ve stále menších městech.

"Tam, kde se třeba před deseti lety nevyplatilo prodejnu otevřít, to dnes už nemusí platit a za pět či deset let už vůbec," uvedl Pravda.

 

Právě se děje

Další zprávy