Kritizovaná kampaň Žeru maso pokračuje. Ministerstvo na ni letos dá skoro milion

Tomáš Klézl Tomáš Klézl
29. 6. 2023 17:47
Ministerstvo zemědělství přispěje i letos Agrární komoře na reklamní kampaň Žeru maso. Ta prosazuje živočišnou stravu a cílí proti jejím vegetariánským náhradám, které podle komory škodí zdraví. Z veřejných peněz na kampaň půjde dotace 882 tisíc korun, a to přestože její zpracování loni kritizovali nejen někteří experti na výživu, ale i tehdejší ministr Zdeněk Nekula (KDU-ČSL).
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Shutterstock.com

"Jsem masožravec a nestydím se za to" je hlavním heslem kampaně Žeru maso, kterou loni spustila Agrární komora. Organizace sdružující 100 tisíc zemědělců a potravinářů v ní zdůrazňuje význam masa v jídelníčku a naopak kritizuje jeho vegetariánské náhrady, obzvláště vysoce zpracované potraviny, mezi které řadí vegeburgery nebo imitace řízku. Ty spojuje s cukrovkou nebo srdečním selháním.

Ministerstvo zemědělství kampaň loni podpořilo 3,7 miliony korun z veřejných peněz, jak upozornilo Aktuálně.cz. A letos v tom chce pokračovat. "Po ekonomickém vyhodnocení projektu byla schválena výše přidělené dotace na 882 300 korun," uvedl nyní mluvčí resortu Vojtěch Bílý.

Rozhodnutí padlo i přesto, že se loni od kampaně distancoval tehdejší ministr Zdeněk Nekula. "Samotné zpracování kampaně nepovažuji za šťastné, nicméně to je především věcí jejího zadavatele a zpracovatele," uvedl tehdy s tím, že se sám snaží jedení masa omezit.

Prohlásil to poté, co kampaň zkritizovali někteří odborníci. Ti ji hodnotili jako výrazně jednostrannou, biochemik a proděkan 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Jan Trnka ji dokonce označil za dezinformační.

Narážel zejména na jeden z uveřejněných letáků. Zatímco běžný burger vznikne podle tohoto materiálu tak, že se nejdříve krávy pasou mezi stromy, poté vejdou do jatek a pak se objeví maso, výrobu vegetariánské alternativy ukazuje Agrární komora ve 25 krocích jako složitý proces plný chemie, jehož produkt navíc lidem způsobí cukrovku nebo nemoci srdce.

"Produkce masa je tak popsána výrazně zjednodušeně, naopak výroba jeho náhrad je ukázaná krok po kroku a ještě je to graficky udělané tak, že proces vypadá velmi industriálně a problematicky. Přitom výroba hamburgerů pro řetězce rychlého občerstvení by vypadala podobně," uvedl Trnka.

Za manipulativní označila kampaň i nutriční epidemioložka Eliška Selinger. "Jíst maso třikrát denně, jak je to u nás obvyklé, není z hlediska výživy ideální. Zejména vztah červeného masa k nádorům tlustého střeva je poměrně dobře popsaný. Komora to ale schovává pod koberec," doplnila expertka.

Agrární komora později web Žeru maso mírně upravila. Dodala například, že maso není třeba jíst denně, vhodnější je dvakrát až třikrát týdně. Jakou podobu bude mít kampaň letos, nepřiblížila.

"Projekt má za cíl zdůraznit význam masa v lidské výživě, nezastupitelnost živočišných bílkovin pro optimální vývoj a obnovu tkání a široké možnosti jeho kuchyňského využití. Má také upozornit na standardy welfare v živočišné výrobě, její provázanost s rostlinnou výrobou a význam pro krajinu," uvedla pouze mluvčí Barbora Pánková.

Podobu kampaně nebude kontrolovat ani ministerstvo. "Sledujeme zejména cíl projektu a jednotlivé druhy aktivit. Finální podoba kampaně je na příjemci dotace, v tomto případě Agrární komoře," řekl mluvčí Bílý.

VIDEO: Nevím, proč platit kampaň Žeru maso. Jíme ho víc, než je zdrávo, říká spolupředseda Zelených (24. 11. 2022)

Není úkolem ministerstva, aby takovou kampaň financovalo. Zvlášť, když ohýbá realitu a obsahuje zavádějící informace, říká předseda Strany zelených. | Video: Daniela Písařovicová
 

Právě se děje

Další zprávy