Zeman se zlobí. Kanál Dunaj–Odra–Labe se stavět nebude

Domácí Domácí
12. 3. 2014 11:39
Rozhodl o tom ministr dopravy, podle něj neexistují ke stavbě za 300 miliard korun dostatečná opodstatnění. Chce se raději zaměřit na menší projekty.
Miloš Zeman
Miloš Zeman | Foto: Reuters

Praha – Kanál Dunaj–Odra–Labe, který od svého nástupu do funkce propagoval prezident Miloš Zeman a za nějž před dvěma týdny lobboval i ve Štrasburku, se s největší pravděpodobností stavět nebude. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) nejpozději do konce roku zastaví soutěž na studii kanálu.

Ministr se chce raději zaměřit na menší projekty, jako je třeba splavnění Labe u Děčína a Přelouče. O případu informují středeční Hospodářské noviny.

Proti rozhodnutí se ohradil prezident Zeman, který zastavení projektu vnímá jako porušení koaličních závazků. "Studie proveditelnosti je obsažena v koaliční smlouvě a její zrušení by pan prezident chápal jako její porušení," nechal se prezident slyšet prostřednictvím svého mluvčího Jiřího Ovčáčka.

Nesouhlasí ani bývalý ministr dopravy Zděněk Žák, který vypracování studie v prosinci loňského roku zadával. "Pan Prachař se zatím ukazuje jako velmi schopný destruktér. Dosud ale neřekl, co vlastně přináší on," tvrdí Žák.

Zeman se ve Štrasburku za kanál přimlouval, jelikož Evropská komise dala jasně najevo, že o ničem takovém neuvažuje. "Nejsme připraveni jakkoliv tento projekt financovat," konstatoval v listopadu mluvčí komise Dale Kidd.

Jenom vypracování studie mělo vyjít na 25 milionů korun, celý projekt na nejméně 300 miliard korun. Počítalo se přitom, že stavbu, která měla být dokončena v roce 2039, by z velké části hradila Evropská komise.

Komise: Projekt nemá opodstatnění

Ani zamítavé stanovisko komise přitom někdejšího úřednického ministra Žáka neodradilo. Zadal alespoň vypracování studie. Měla kanál popsat po technické a ekonomické stránce. "Kdybychom tyto kroky neučinili, znamenalo by to zbytečné zdržení," vysvětlil tehdy Žák.

Své příznivce si kanál našel i v Bruselu a Štrasburku. Například europoslanec Vojtěch Mynář s cílem získat podporu pro projekt nechal v budově Evropského parlamentu zorganizovat výstavu přibližující Kanál Dunaj–Odra–Labe, akci přitom otevřel prezident Zeman.

"Jsem zastáncem projektů, které přesahují délku jednoho volebního období. Tímto velmi prosím, abyste v Evropském parlamentu za tento projekt lobbovali stejně tak, jako za něj budu lobbovat já," řekl na místě prezident.

Vládní strany v koaliční smlouvě sice slibují "vznik environmentálních a ekonomických podkladů", na nichž musí být "mezinárodní shoda", v programovém prohlášení vlády již o kanálu jakákoliv zmínka chybí.

"Dunaj–Odra–Labe je přeshraniční projekt. Pokud nebude jasný konsenzus dotčených zemí, nejsme v pozici, abychom dělali studii proveditelnosti," řekl Prachař Hospodářským novinám.

Proti kanálu se v únoru ohradila i komise Akademie věd pro životní prostředí. Podle ní výstavba takového kanálu nemá nyní ekonomické, sociální ani ekologické opodstatnění.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Koronavirus odsouvá zrušení střídání zimního a letního času, zřejmě na dlouho

Koronavirová krize odsouvá možné zrušení pravidelného střídání času, zřejmě na dlouhou dobu. Evropská komise původně navrhovala zrušení střídání času na letošní nebo příští rok, v současnosti se však o věci nejedná a je otázkou, zda se s ohledem na současnou krizi a její dopady téma na jednací stůl vůbec vrátí. Řekl to mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. V noci na neděli 25. října se hodinové ručičky ve 03:00 posunou o hodinu zpět.

Evropská komise v roce 2018 navrhla zrušení střídání času, ponechala však na členských státech, aby se dohodly na tom, který čas bude zaveden celoročně. Česká vláda předloni podpořila zavedení zimního, tedy standardního středoevropského astronomického času. Návrh komise ovšem ještě musí schválit unijní Rada a Evropský parlament, do té doby se nic nemění.

Zdroj: ČTK
Další zprávy