Praha - Stávající prezident Miloš Zeman má po textaři Michalu Horáčkovi dalšího vyzyvatele. Hlavou státu se chce stát veřejnosti naprosto neznámý podnikatel Igor Sládek.
Záměr kandidovat oznámil v inzerátech ve čtvrtečním vydání Mladé fronty Dnes a Lidových novin. V půlstránkovém monologu varuje před nebezpečím islámu. "Třetí světová válka již začala. V této válce jde o celou naši evropskou civilizaci, o naši kulturu, o odkaz a znalosti našich předků," burcuje Sládek.
Jednašedesátiletý rodák z Náchoda, který na začátku 80. let emigroval do Německa a později do Spojených států, nebyl členem žádné politické strany a ohledně své kandidatury je zatím velmi tajnůstkářský.
"Přestalo mě bavit dívat se na bezradnost českých politiků a jejich nechuť řešit problémy. Víc ale neřeknu až do 10. června. Do té doby vyjdou moje nejzásadnější témata v inzerátech v Mafře," řekl Aktuálně.cz podnikatel, který se až dosud nijak veřejně neangažoval.
Pouze v polovině letošního května vystoupil v pořadu Máte slovo Michaely Jílkové, který se týkal financování zdravotnictví. "Náš systém není podfinancovaný, tady chybí naprostá organizace práce. Ve Spojených státech ta efektivita práce lékaře nebo zdravotního personálu je mnohonásobně vyšší než v České republice," řekl v pořadu.
Kampaň u Babiše
Právě zdravotnictví se chce věnovat v inzerátu, který vyjde v médiích ministra financí Andreje Babiše příští pondělí. Poté se chce opět věnovat nebezpečí uprchlické krize a islámu - tomu se prý Česko musí bránit i za cenu odchodu z Schengenu, nebo dokonce Evropské unie.
Už první inzerát jasně naznačil, jaký je Sládkův postoj k muslimům. "Islám je prostě islám. Představuje životní styl, tak jak jej kdysi žil Mohamed. Včetně toho, že si vzal za manželku Aishu, když jí bylo šest let, a sex s ní měl, když jí bylo devět," píše se v textu. Svým vysvětlením, co je islám, chce prý Sládek utnout "veškeré nezasvěcené osobní názory našich politiků".
Inzeráty hodlá zveřejňovat celý červen a pravděpodobně i po letních prázdninách. Sbírat podpisy pod petici za svou kandidaturu ale zatím nezačal. Podrobnosti reklamní kampaně, například to, kolik stála a proč se odehrává právě u Mafry, ale zatím prozradit nechce.
Vydělal v telekomunikacích
Podle veřejně dostupných údajů si Sládek vydělal díky tomu, že hned v 90. letech začal v Česku podnikat v telekomunikacích. Stál u zrodu skupiny Kabel Plus, do níž v roce 1996 přivedl jako majoritního vlastníka firmu MediaOne Group, která patří mezi největší komunikační společnosti na světě.
Firmu na konci 90. let převzala společnost UPC, která dnes v Česku a na Slovensku pokrývá téměř dva miliony domácností. Sládek v představenstvu firmy figuroval až do září 2000.
Posléze působil v několika méně významných společnostech, všechny ale v posledních letech opustil. Před třemi lety se zbavil podílu v jablonecké obchodní firmě s elektronikou Able Electronic, před necelým rokem pak prodal polovinu akcií v investiční společnosti Best Buy Investments a. s. svému společníkovi Jaroslavu Brzoňovi.
Brzoň řekl Aktuálně.cz, že o Sládkově záměru kandidovat věděl a že mu to rozmlouval. "Myslel jsem, že je takový apolitický člověk, a přeci jen prezidentská funkce hodně souvisí s politikou," uvedl Brzoň s tím, že Sládka přesto plánuje podpořit. Je to podle něj férový člověk, se kterým vždycky ve všem výborně vycházel. "Lidsky by se na prezidenta rozhodně hodil," míní Brzoň.
Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp
Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>
Sládek by navíc podle něj mohl do kampaně dát ze svého podobnou sumu jako Michal Horáček, tedy 50 milionů korun. "Pochybuji, že by do toho šel až takhle ve velkém, ale ta kapacita by tam případně byla," uvedl Brzoň.
V obchodním rejstříku měl Sládek ještě donedávna uvedeno jako bydliště Oakland ve státě New Jersey, s doručovací adresou v Náchodě. Ze všech firem se v posledních letech stáhl, letos v březnu však začal podnikat jako fyzická osoba - založil si živnostenské listy ve zhruba dvaceti oblastech od výroby a rozmnožování zvukových nosičů přes výrobu hnojiv, zpracování železa přes ubytování a návrhářství spolu s modelingem až po poradenskou činnost, tlumočnictví či činnost zpravodajské agentury. Podle Brzoně teď Sládek tráví zhruba 90 procent času v Česku.