Ostrava - Příčinou jednoho z největších železničních neštěstí v novodobých českých dějinách byl podle policie "nepochopitelný souběh mnoha zanedbání a nedostatků".
Rychlík EuroCity Commenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil 8. srpna 2008 do opravovaného mostu, který se sesunul na koleje. Zemřelo 8 lidí, 95 bylo zraněno. Celkovou škodu vyšetřovatelé sečetli na 177 miliónů korun.
Policie dnes představila výsledky téměř dvouletého vyšetřování. Vyšetřovatelé navrhli obžalovat deset lidí z obecného ohrožení. Za trestné činy, které v návrhu uvedli, stanoví zákon tresty od tří do deseti let vězení.
Poslanci umožnili mlčet
Kdo přesně podle vyšetřovatelů za nehodu s několika obětmi a škodou blížící se dvěma stům miliónů může se veřejnost zatím nesmí dozvědět. Tedy ani jména firem, jejichž lidé tragédii zavinili.
Policisté odmítli jména obviněných, ale také jejich pracovní zařazení či podíl na tragédii sdělit, odvolali se na takzvaný náhubkový zákon, který schválila sněmovna v éře vlády Mirka Topolánka.
"Každý obviněný má svůj podíl na havárii vymezen v usnesení o zahájení trestního stíhání," řekl pouze dozorový státní zástupce z Nového Jičína Aleš Kopal.
Policie však jednoznačně uvedla, že za neštěstí mohou stavitelé zříceného mostu - jak manažeři, tak řadoví pracovníci firem, jež še na stavbě podílely.
Vinu někoho z pracovníků Českých drah vyšetřovatelé odmítli.
Policie: Smrtící lajdáckost
Vyšetřovatelé uvedli, že za nehodu může řada chyb a nedostaků, jich se stavitelé při opravě mostu dopustili.
Šéf speciálně ustaveného vyšetřovacího týmu Comenius Jiří Jícha například uvedl, že projekt podpůrných konstrukcí, které držely opravoaný most, byl navržen bez rezerv a na samé hranici únosnosti.
"Most nebyl přikotven k pevné kontrukci, to bylo zjevné opomenutí projektu," uvedl Jícha. "V opačném případě to nemuselo spadnout," doplnil vyšetřovatel. "Most se pak choval se jako nebrzděné auto na zvedáku," řekl.
Most se podle vyšetřovatelů kvůli špatnnému zajištění dostal do polohy, v němž byl pád v podstatě neodvratný. Nestalo se to najednou, ale měnící se polohu mostu podle policie nikdo nezjistil. A to ani přesto, že den před tragédií byla na mostě kontrola, jak uvedlo krátce po neštěstí Aktuálně.cz.
"Včasné geodetické zaměření by odhalilo nadměrné naklonění podpěr a dalo by se události zabránit," řekl vyšetřovatel Jícha.
Dráhy bez viny
Vyšetřovaltelé vyloučili, že by na neštěstí měl podíl někdo z pracovníků Českých drah.
A to přesto, že se krátce po případu probíral v médiích možnost, že následky nehody mohly být menší, kdyby v úseku pod opravovaným mostem byla omezena rychlsot vlaků, nebo kdyby strojevedoucí prostě jel pomaleji.
"Neexistuje předpis, který stanovuje dráze, aby rychlost v tkaových případech omezila," uvedl vyšetřovatel.
Štěstím v neštěstí prý bylo, že most spadl dříve než by pod něj vlak přijel. Kdyby spadl ve chvíli, kdy souprava projížděla, byly by následky mnohem tragičtější, míní vyšetřovatelé.
Ti sice připustili, že na posledním vagónu rychlíku nefungoval brzdný systém tak, jak by měl, ale nemělo to prý velký vliv.
Souprava narazila do zříceného mostu v rychlosti 90 km/h. Drážní inspekce však vyšetřovatelům řekla, že kdyby brzdy fungovaly, jak mají, snížilo by rychlost při nárazu o 2,3 km/h.
Obžaloba do měsíce
Policisté a žalobci uvedli, že obžaloba proti deseti obviněným by měla být vznesena do měsíce.
Nepřekdopkládají, že by se počet stíhaných do té doby rozšířil.