Praha - V jiné dny vymýšlí generální ředitel společnosti IKEA pro Českou republiky Andrew North obchodní strategii na zákazníky. V pátek a v sobotu ovšem musel do skladu. Stejně jako ostatní manažeři společnosti vypomáhal s prodejem skříní, stolů či postelí.
IKEA oslavila 20. výročí působení v Česku slevami ve stejné výši (20 procent) a strhla zejména v pátek nákupní lavinu.
Zájem o zboží jednoho z nejpopulárnějších obchodních domů v zemi byl tak ohromný, že prodávat musel doslova každý, kdo měl ruce a nohy. V pátek, kdy se nabízel nábytek, se v obchodních domech po celé zemi tvořily dlouhé fronty u pokladen.
"Centrála společnosti byla v pátek uzavřená. Všichni pracujeme na směny v obchodních domech, mě samozřejmě nevyjímaje," řekl Aktuálně.cz mluvčí IKEA Petr Chadraba.
Tržby jako za celý týden
Ačkoli firma ještě nemá přesně vyčísleno, jak se jí třídenní akce vyplatila, už s předstihem hovoří i mimořádném úspěchu. "Dosud jsme ve snížených cenách utržili zhruba tolik, kolik v běžných cenách za týden," hlásil v neděli okolo poledne mluvčí Chadraba.
"Obchodní výsledky předčily naše očekávání, ale přesně je zhodnotit můžeme až příští týden," dodal.
V sobotu a neděli, kdy IKEA zlevnila bytové doplňky, už takový nával v obchodních domech nebyl. "V sobotu se dalo nakupovat pohodlně, bez čekání. Předpokládáme, že dnes, v neděli to bude podobné," sdělil Chadraba. Do všech čtyř obchodních domů přišly od pátku desítky tisíc zákazníků.
IKEA jako lusux pro Čechy
Švédská společnost IKEA byla počátkem 90. let mezi prvními, která ukázala Čechům, že si mohou pořizovat i jiné židle, stoly či skříně než jaké jim nabízel socialistický nábytkářský průmyslu.
Ačkoli ve světě je švédský nábytek pokládán spíše jako studentský nebo pro "chudší", v Česku se stal symbolem jistého druhu luxusu a mnohé české byty mají aspoň kousek nábytku či doplňku Made in IKEA.
"Všude v západní Evropě jde o řetězec pro ekonomicky slabší skupinu či jako rychlé a dočasné řešení bytového vybavení. Nábytek prodávaný v IKEA není určený na příliš dlouhé užívání. U nás se jím ale nahrazuje všechno, je braný jako trend, jako něco, co je in," konstatuje designér Ondřej Brunecký z brněnského studia viewArt.