Zákaz předvolebních billboardů má šanci, hlasy senátorů nestačily

ČTK ČTK
11. 11. 2015 11:07
Senátem překvapivě prošel návrh zakázat politikům volební reklamu na velkoplošných billboardech, se kterým přišla čtveřice senátorů za Stranu zelených. Zákaz by se podle navrhované novely o regulaci reklamy měl vztahovat jen na billboardy o ploše větší než osm metrů čtverečních, které jsou podle stavebního zákona považovány za stavby pro reklamu. Proti byli hlavně zástupci ODS, ČSSD a ANO. K zamítnutí návrhu už ve středečním prvním kole senátního projednávání ale dva hlasy chyběly. Návrhem se tak v příštích týdnech budou zabývat senátní výbor pro lidská práva a mediální komise horní komory.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: ČTK

Praha - Senát překvapivě neodmítl návrh zakázat politikům volební reklamu na velkoplošných billboardech, se kterým přišla čtveřice senátorů za Stranu zelených. Proti tomuto zákazu byli hlavně zástupci ODS, ČSSD a ANO. K zamítnutí návrhu už ve středečním prvním kole senátního projednávání ale dva hlasy chyběly. Návrhem se tak v příštích týdnech budou zabývat senátní výbor pro lidská práva a mediální komise horní komory.

Zákaz by se podle navrhované novely o regulaci reklamy měl vztahovat jen na billboardy o ploše větší než osm metrů čtverečních, které jsou podle stavebního zákona považovány za stavby pro reklamu. Platit by měl od vyhlášení voleb do ukončení hlasování. Jeho porušení by mělo být pokutováno až dvěma miliony korun podobně jako anonymní volební reklama, uvedl za tvůrce novely senátor Václav Láska. Podobné úpravy podle něj mají Belgie, Francie, Itálie nebo Irsko.

Kritici předlohy úpravu označovali za nadbytečný regulační předpis. Poukazovali na to, že Sněmovna už projednává vládní volební novely, které ale počítají jen s finančními limity na volební kampaň. Proti předloze se postavila i Eliška Wagnerová (za SZ), podle níž je navržený způsob, jak srovnat podmínky chudších a bohatších stran ve volební kampani, nevhodný. Miroslav Antl (za ČSSD) neúspěšně navrhoval vrácení novely k přepracování.

Příznivci i odpůrci novely se shodovali na tom, že billboardová kampaň nemá na voliče příliš velký vliv. Podle Jiřího Oberfalzera (ODS) ovlivňuje rozhodování lidí jen ze zhruba pěti procent. Větší dopad mají praktické zkušenosti voličů s příslušnou stranou a mediální vliv, případně voliči volí menší zlo, uvedl senátor.

Novela by podle jejích tvůrců měla začít platit až od roku 2017, tedy po krajských a senátních volbách v příštím roce. Billboardy využívala v dosavadních kampaních většina parlamentních stran. K nejdiskutovanějším patřily billboardy kandidátky ANO pro senátní volby Laury Janáčkové, která se nechala nafotit v negližé a své poselství shrnula do slov "Láska, sex a politika". Kritiku sklidilo také hnutí Úsvit přímé demokracie, které při evropských volbách použilo billboard s černou ovcí a heslem Práci našim, ne imigrantům.

 

Právě se děje

Další zprávy