Zahynuli tři lidé. DP Ostrava zaplatí, že nic nedělal

Petra Sasínová
15. 12. 2008 13:50
Dopravní podnik dostal milionovou pokutu. Chyboval u Vřesiny
Linka číslo 5 projíždí kolem místa, kde umírali lidé. Zabezpečení trati je dodnes jen provizorní
Linka číslo 5 projíždí kolem místa, kde umírali lidé. Zabezpečení trati je dodnes jen provizorní | Foto: Ondřej Netočný

Ostrava - Drážní inspekce udělila Dopravnímu podniku Ostrava opět milionovou pokutu.

Podle ní se provinil, když nehlásil a neřešil případy z roku 2007, kdy na jednokolejné tramvajové trati proti sobě vyjely dvě tramvaje.

Obdobná situace skončila letos v dubnu tragicky, když se mezi Ostravou a Kyjovicemi srazily dvě protijedoucí tramvaje. Tři lidé zemřeli, desítky dalších byly zraněny.

Ostravský dopravní podnik dostal od Drážní inspekce stejnou pokutu za porušení drážního zákona už letos v červnu. Odmítl ji ale zaplatit a odvolal se na ministerstvo dopravy. To pokutu kvůli formálním nedostatkům zrušilo.

Drážní inspekce nyní rozhodnutí vydala znovu. "Pokutu ve výši milion korun jsme ze stejných důvodů uložili znovu. Pouze jsme doplnili a rozvedli odůvodnění a opravili nedostatky, které nám ministerstvo vytklo," sdělil Aktuálně.cz mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Inspekce dopravci vytýká, že nehlásilo případy z dubna a července 2007, kdy tramvaje na jednokolejné trati vyjely proti sobě. I když tehdy nedošlo ke střetu, tramvaje včas zacouvaly, podle inspekce měl dopravní podnik případy řešit jako mimořádné události. To se však nestalo.

"Podnik tyto případy neohlásil, neprovedl dokumentaci ani zjištění příčin událostí, neudělal žádná opatření, která by mohla dalším podobným situacím předejít," vysvětlil Neusar.

Při srážce tramvají zemřeli tři lidé, další byli zraněni
Při srážce tramvají zemřeli tři lidé, další byli zraněni | Foto: Hasičský záchranný sbor

Dopravní podnik rozhodnutí převzal a zvažuje další postup. Může se proti pokutě opět do patnácti dnů odvolat. "Nové rozhodnutí Drážní inspekce nyní analyzují naši právníci. Na základě jejich analýzy se rozhodneme, zda se odvoláme nebo ne," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Odvolání lze očekávat, protože podnik odmítá, že by šlo o mimořádné události. Případy z minulosti nejprve tajil, poté bagatelizoval. Žádný podíl na příčinách tragédie dosud nepřipustil.

Vedení podniku se hájí tím, že v minulosti tramvaje přejely místo, kde na sebe mají počkat, jen o desítky centimetrů a ke srážce prý nemohlo dojít. "Nešlo o případy ohrožující bezpečnost lidí. Nikdy se nestalo, že by tramvaje, které proti sobě vyjely, o sobě nevěděly," uvedl Martin Janota z ostravské advokátní kanceláře, která dopravce zastupuje.

Dopravní podnik tvrdí, že z drážního zákona jasně nevyplývá, že šlo o mimořádné události, které se musí hlásit drážním úřadům.

Vedení podniku se už odvolalo i proti další pokutě ve výši dvě stě tisíc korun, kterou mu drážní inspekce udělila letos v září za tři podobné případy z let 2004 až 2005. Odvolání řeší ministerstvo dopravy. "Rozhodnutí padne do konce roku," sdělil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Jediným viníkem je podle policie a státního zastupitelství řidič tramvaje číslo 5 Petr Hroch, který tehdy zapomněl počkat na protijedoucí tramvaj. Je obviněný z obecného ohrožení. V lednu příštího roku se případem začne zabývat Okresní soud v Novém Jičíně.

Nebezpečná trať je stále jištěna primitivními opatřeními. Dopravní podnik Ostrava slíbil, že do konce roku bude na trati moderní zabezpečovací zařízení. Už vybrala firmu AŽD Praha, která má zařízení dodat. Ta však teprve vyřizuje územní rozhodnutí a stavební povolení.

 

Právě se děje

Další zprávy