Praha - Letos proběhne už druhý ročník testování žáků 5. a 9. tříd a odpovídajících ročníků nižších gymnázií. Zatím pouze nanečisto.
Testy mají za úkol zmapovat minimální úroveň znalostí žáků jednotlivých škol. Jejich cílem je zvýšit úroveň vzdělávání.
Oproti loňskému roku testování přinese nové typy úloh, upravené podmínky pro děti s handicapem a možnost zkusit si vedle povinné angličtiny i jiné cizí jazyky.
Letos se navíc protáhne na čtyři týdny. Začíná se 13. května, sdělili zástupci České školní inspekce, která testování připravuje.
Účast škol v pokusném testování je povinná, příští rok už by se mělo testovat naostro. Zatímco v minulém roce byly v testech úlohy, v nichž mohli školáci vybrat jednu nebo více správných odpovědí, případně doplnit krátký text, nově budou v testech třeba úkoly na přiřazování obrázků nebo textu.
Testy se dělají elektronicky, proto v nich přibydou audio a video ukázky nebo klikací mapy, v nichž budou muset žáci určit požadované části.
"Já jsem přesvědčen, že ty výkyvy budou minimální," reagoval Petr Suchomel z inspekce na dotaz, zda změny v testech neovlivní výsledky v porovnání s loňskem.
Je prý možné, že v češtině a matematice budou výsledky mírně lepší, protože školy už k testům přihlížejí při výuce. U cizích jazyků prý naopak mohou mít žáci problém s tím, že i instrukce k úlohám budou v daném jazyce. Takto to však funguje i při mezinárodních jazykových zkouškách.
Nově budou při testu zohledněny děti se specifickými vzdělávacími potřebami. "Může se tak dít například prodloužením času na realizaci, zařazením přestávky v realizaci testu nebo zcela odlišným složením úloh," uvedla inspekce.
Ani tak nejsou pro tuto skupinu žáků testy povinné a záleží jen na rozhodnutí ředitele školy, zda je absolvovat.
Testování má řadu rizik a odpůrců
Testování 5. a 9. tříd má také řadu odpůrců. "Ministerstvo školství nahrazuje systémová opatření bezduchým testováním, které má ovšem celou řadu rizik. Například v zemích, kde takovýto způsob testování zavedli, došlo k zanedbávání netestovaných předmětů," varoval ale senátor a expert ČSSD na školství Marcel Chládek před možnými riziky.
Některé školy se podle něj také snažily zbavit žáků se slabšími výsledky, aby byla škola v žebříčku kvality co nejvýše. Vytváření žebříčků škol ale ministerstvo opakovaně odmítlo.
Testy se skládají z češtiny, matematiky a angličtiny, volitelně ale žáci mohou absolvovat i test z němčiny či francouzštiny. V případě, že bude mít škola dostatek sluchátek, nebudou muset kantoři pouštět poslechové úlohy všem dětem naráz, ale školáci si tyto úlohy budou moci poslechnout kdykoliv v průběhu testu.
Školy mohou testování pořádat od 13. května do 7. června. V březnu se bude na 40 školách konat ověřování otázek a fungování celého systému. Loni totiž v prvních dnech testování počítačový systém padal a zpožďoval se.
Nejdříve v září by pak mělo být hotovo domácí testování, při němž si mohou žáci zkoušet testy z rozsáhlé databáze přímo na svém domácím počítači.
Testy mají ověřovat minimální úroveň požadovaných znalostí, měl by je zvládnout i čtyřkař. V minulém roce se do testování zapojilo přes 161 000 žáků.
Tříletý projekt vyjde na 300 milionů korun, samotné testování pak stojí 92 milionů. Generálka bude stát do čtyř milionů Kč. Peníze jdou z EU.