Ač to tak na první pohled nemusí vypadat atmosféra školy je jednou z jejích nejdůležitějších „kvalit". Pokud se jejími chodbami plíží vydeptaní žáci, jejichž jediné angažmá ve škole spočívá v psaní testů, je dost možné, že vše, co by se tí to způsobem „naučili" brzy zapomenou.
U vybírané školy byste tak měli pozitivně hodnotit, zda se snaží o individuální přístup k žákům nebo jestli nabízí pestrou škálu volitelných předmětů. Pozornost přitom věnujte i „mimoškolnímu" životu. Má vybraná škola filmový klub? Pořádá přednášky nebo svůj festival? Má školní časopis? Jsou její studenti zapojeni do zajímavých projektů? Předtím, než zvolíte konkrétní školu, byste si také měli zjistit, zda se škola soustředí na vyžadování přísných pravidel, nebo na rozvíjení kreativity žáků.
Prezentace školy mnohé napoví
Jedním z faktorů, který hrají roli při prezentaci školy je její prezentace. Internetové stránky toho můžou hodně prozradit, ale vyplatí se dávat pozor spíše na konkrétní informace, než soudit podle jejich grafické úpravy. Podobně zavádějící, jako vzhled internetových stránek mohou být dny otevřených dveří. Mějte na paměti, že jde jen o jeden den, kdy škola vystaví na odiv jen to, čím se chce opravdu pochlubit. Na co se vyplatí spolehnout jsou určitě iformace od absolventů, nebo od současných žáků dané školy. Jakkoli mohou být jejich poznámky zkreslené osobními úspěchy či neúspěchy, jsou to právě oni, kdo ji znají opravdu důkladně a ze všech stránek.
Prestiž školy, zejména u gymnázií bývá přeceňována. Často jde o vzpomínku na dny dávno zašlé slávy. A tradovaná dobrá pověst přivádí spoustu chytrých žáků, aniž by tomu odpovídala kvalita učitelského sboru.
Šance na přijetí
Při podávání přihlášek se jistě vyplatí vzít v úvahu reálné šance na přijetí. Pokud je vybraná škola hodně výběrová odpovědnou přípravou lze šance zvýšit. Užitečná je určitě informace, že některé střední školy a gymnázia přijímají do určitého průměru známek bez přijímacích zkoušek.
Autor pracuje v nezávislé společnosti Scio, která je členem AEA-E (Association for Educational Assessment Europe)