Vůdce dělníků z '89: S Havlem jsme se domlouvali na WC

Pavel Baroch
11. 11. 2009 10:55
Hostem Aktuálně.cz byl Petr Miller, první polistopadový ministr práce
Petr Miller
Petr Miller | Foto: Pavel Baroch

Praha - Když před 20 lety vstoupili po razii na Národní třídě studenti a herci do stávky, schovala se KSČ za "své" dělníky jako za naději vlastní záchrany.

Jenže pak se do běhu dějin vložil kovář Petr Miller z ČKD, který zorganizoval tisíce dělníků a vydal se s nimi na protikomunistickou demonstraci na Václavské náměstí, kde se už několik dní scházeli nespokojení občané.

"V podniku převládal názor, že si studenti nakládačku zasloužili, když dělali bordel. Všechny pak ale dopálilo, když se režim v televizi a v rádiu zaštiťoval podporou dělnické třídy," řekl nedávno Miller v týdeníku Reflex.

Československý listopad

  • Tento online rozhovor je součástí projektu redakcí Aktuálně.cz a Aktuálně.sk, které společně přinesou čtenářům seriál živých debat s osobnostmi 17. listopadu.
  • Kromě Millera se tak můžete těšit například 13. listopadu na Jána Budaje, jednoho ze zakladatelů VPN - Veřejnosti proti násilí. O tři dny později bude online odpovídat herec a politik Milan Kňažko. Muž, který v listopadu 1989 spoluorganizoval a moderoval mítinky proti režimu v Bratislavě.

Příchod tisíců dělníků na protikomunistickou manifestaci byl jedním z rozhodujících okamžiků listopadové revoluce a z Petra Millera se rázem stala jedna z nejpopulárnějších postav, která se podílela na pádu režimu.

Adamce jsme svrhli na záchodě

V on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz Miller vzpomínal i na to, jak se při jednom klíčovém jednání s tehdejším komunistickým premiérem Ladislavem Adamcem domlouval na jeho svržení s Václavem Havlem na záchodě.

"Havel se zkušeností mukla pustil na záchodě všude vodu, postavili jsme se u mušlí a Havel mi tiše povídá: Co uděláme? Nevím, proč mě to napadlo, jen jsem stručně řekl: Nebudeme to prodlužovat, vyzveme Adamce, ať podá demisi. Havel se na mě podíval a řekl: Víš, jak to řekneš? Odpověděl jsem: Vím. To bylo všechno," uvedl Miller.

"Vyšli jsme ven, nikomu jsme nic neřekli, vzápětí přišel Adamec, zahájil přerušené jednání, Havel se přihlásil a řekl: Pane premiére, zástupce stávkového výboru dělníků vám chce něco říct. A tehdy zazněla památná slova: Pane premiére, žádám vás jménem stávkového výboru, abyste podal demisi. To byl zásadní zvrat v jednání," dodal Miller.

Petr Miller po boku čerstvě zvoleného prezidenta Václava Havla při návštěvě ČKD
Petr Miller po boku čerstvě zvoleného prezidenta Václava Havla při návštěvě ČKD | Foto: Archiv Petra Millera

Od kovadliny na ministerstvo

Ke kovadlině v ČKD se už Miller nevrátil, zanedlouho z něho byl první polistopadový ministr práce a sociálních věcí, usedl i do lavice federálního poslance.

Poté, co po volbách 1992 skončil coby ministr, prošel různými funkcemi a zaměstnáními. Působil například ve společnosti ČEZ. Ačkoli už mu je 68 let a je v důchodu, stále je aktivní - třeba jako jednatel Masarykova institutu pro zaměstnanost a sociální politiku.

Petr Miller odpovídal na otázky čtenářů Aktuálně.cz a Aktuálně.sk v československém online rozhovoru od 10.00 hodin.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:00Autor: dr.no

Otázka: a dneska si bez práce a nemáš co žrát!!

Petr Miller: Dobrý den, zdravím všechny čtenáře. Této otázce nerozumím, mám důchod a sem tam nějakou práci také seženu... Myslím, že si rodina nestěžuje...

Odpovězeno: 11. 11. | 10:01Autor: Jana

Otázka: Dobrý den,
nemám vážný dotaz - chodil byste i dnes coby ministr v kraťasech? :-) Díky.

Petr Miller: Právě je mám na sobě! I v tomto počasí chodím v krátkých kalhotách.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:02Autor: Ladislav

Otázka: Pane Millere, vážně i po 20 letech hcete národu říci, že se STB a komunistům převrat povedl? Nebo to, co je kolem nás, tedy absolutní zničení průmyslu, beztrestnost STBáků, lumpů, špičkových komunistů a zlodějů byla součást plánu?

Petr Miller: V Laterně Magice jsme v listopadu 1989 žádný konkrétní plán neměli. Chtěli jsme změnu a tu se podařilo realizovat. Souhlsím s vámi, že to, co se teď děje, se nemůže líbit nikomu, mně se to také nelíbí. Takže nám zbývá nová revoluce?

Odpovězeno: 11. 11. | 10:03Autor: Milan Havlíček

Otázka: Je dnešní situace v ČR taková jakou jste si představoval a přál v listopadu 1989.
S přátelským pozdravem
Milan Havlíček

Petr Miller: Ne. Představoval jsem si úplně něco jiného.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:05Autor: Oficiální český bezdomovec

Otázka: Dobrý den pane Miller.Kam dojdu samej bolševik a totalitní arogantní chování ona prý byla u vás v Praze nějaká revoluce?

Petr Miller: Ne, to nebyla revoluce. Myslím, že to byla naprosto atypická revoluce. Velmi se mi líbí označení, že to byla revoluce po pracovní době. A proč? Ráno šli lidé do práce, mluvili o tom, co se děje na Václaváku, odpoleden si tam šli zacinkat klíčema a večer šli do hospody, kde to všechno probrali. A ráno opět do práce. To nemělo koncovku. Myslím, že koncovku jednoznačně vyjádřil listopadový prvomájový průvod ČKD. S revolucí tak, jak si představujeme, to mělo pramálo společného.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:06Autor: dotaz

Otázka: Co říkáte na organizaci Bilderberg Group ? ! ! Jak se vám líbí ?

Petr Miller: Proboha, co to je???

Odpovězeno: 11. 11. | 10:06Autor: xxxxxxxx

Otázka: Běžte s tím listopadem 89 už někam!

Petr Miller: Prosím upřesnit kam...

Odpovězeno: 11. 11. | 10:10Autor: David

Otázka: Co říkáte na dnešní levici, která se tak ráda zaštiťuje zájmy "obyčejných lidí" co pracují "v podpalubí", Paroubek, Rath, dříve Gross. Je to ta správná levice, nebo jen pokrytci využívající naivitu části společnosti? Liší se populismus 13. důchodů od praktik minulého režimu ("zacpávání huby")?

Petr Miller: Že se levice zaštiťuje obyčejnými lidmi, to k levici patří. Já sám jsem svým pojetím, chápáním, přesvědčením sociální demokrat, i když členem ČSSD nejsem. Ale musím přiznat, že jsem se na budování této ČSSD velmi výrazně podílel a Miloši Zemanovi jsem i dopomohl k předsednickému postu. Odešel jsem v roce 1994 coby první stínový premiér, tehdy se to jmenovalo "koordinátor realistického bloku", což byl stínový kabinet. Odešel jsem právě proto, že jsem viděl, že sociální demokracie jde někam, kam s ní nemohu jít. Myslím, že se to týká všech současných stran, které u nás jsou. Žádná strana není o lidech, každá strana je pouze o vytváření mafií, vytváření dobře placených postů atd... Takže nejen levicové strany.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:13Autor: Pozorovatel

Otázka: Dokáže si vůbec představit,že by jste byl v dnešní době opět prostým dělníkem někde v onom "pracovním táboře",jak se dnes mnohým montovnám přezdívá?Myslím to tak,že "samet" totálně otočil pozici dělníka na úroven "lidských zdrojů".Samozřejmě výsledky se již dostavily- nedostatek odborných řemesel.

Petr Miller: Naprosto s vámi souhlasím. Revoluce přinesla pozitivní i negativní výsledky. Mezi ty negativní patří, že jsem zcela ztratili lidský potenciál, který byl v kvalifikaci lidí. Dnes se pomalu stáváme národem skladníků a dealerů.Kdyby mi v roce 1992 někdo řekl, že ČKD nebude existovat, myslech bych si, že to je člověk zralý pro Bohnice. Dnes ČKD neexistuje, z trosek, co tam ještě jsou, mají Číňané sklady. Stejně tak dopadla i má kovárna, která ještě stojí. Je to ztráta, kterou nikdy nenahradíme.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:15Autor: Petr K

Otázka: Od ledna jsem bez práce , hrozí mně exekuce na dům , protože nejsem schopen platit hypotéku . 20 let jsem poctivo pracoval . Manželka byla na dlažbě 4x ! O tomto se před 20-ti lety nehovořilo .Jak je to možné , že člověk z poctivé práce nevyžije? Jen tak dále !

Petr Miller: Na tohle je velmi těžká odpověď. Člověk během života několikrát padne, ale takése musí několikrát zvednout.Nemůžete rezignovat, musíte bojovat. Samozřejmě chápu, že se to lehko říká v situaci, kdy vám hrozí exekuce. Ale v současné době si musíte poradit bohužel jenom vy sám.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:19Autor: Oto Hybs

Otázka: Jak se mají dělníci po dvaceti letech od revoluce

Petr Miller: Musím říct, že pokud se s některými potkám, třeba například v Globusu, kde pracují, nebo v Hornbachu, nemohu říct, že by byli ze situace nadšeni. Samozřejmě revoluce přinesla pro někoho zisk, pro někoho ztrátu. Vůbec, neříkejme revoluce, byla to jen změna. Člověk je zvyklý poměřovat výsledek podle toho, co mu přinesl, a na "revoluci" dělníci prodělali. Je otázka, kdo vlastně vydělal. Byly to holky z E55, pasáci, veksláci, političtí šíbři, kteří jsou dnes důležitými oporami stranických aparátů, a profesionální politici. Je to opravdu reprezentativní sestava. Výtah nahoru nebere všechny!

Odpovězeno: 11. 11. | 10:21Autor: zklamaný

Otázka: Pane Miller přeji Vám příjemný den a dovoluji se Vás zeptat: Shodují se Vaše představy a ideje z roku 1989 se současnou dobou? Myslíte si, že obyčejný občan tohoto státu je na tom lepe než před rokem 1989? Jaký je Váš názor na politické spektrum naší země? Děkuji za odpověď,

Petr Miller: Dobrý den, už jsem na to odpovídal u předchozích otázek. Ideály jsou krásná věc, ale bohužel vždycky se to někam zvrtne. Ale to přece děláme my, lidi. Taky to tedy můžeme změnit. Zkusme v příštích volbách se nad tím zamyslet.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:24Autor: Eva

Otázka: Dobrý den,jen se chci zeptat,jestli za tohle byla revoluce,nemít v 55 letech práci,protože ji nemají ani čerství abolventi a žít za 7tis.měsíčně bez naděje na přivýdělek pro lidi v předdůchodovém věku?Děkuji.

Petr Miller: Žádná revoluce by si toto nemohla dát do štítu jako svůj ideál. Nikdo by do takové revoluce nešel. Ale mít práci, to není o tom, že vás někdo zaměstnává. Není to také o tom, že vyrábíte. Je to zejména o tom, že to, co vyrobíte, prodáte, že je o to zájem. Pokud vyrábíte něco, o co zájem není, pak zkrachujete. Před 20 lety si nikdo nepřipouštěl, že by taková situace mohla nastat, protože jsme s tím neměli zkušenost. Teď ta situace nastala a jsme z toho zděšeni. Ale vyřešit to musíme opět sami, nikdo nám s tím nepomůže.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:27Autor: Poctivec

Otázka: Říkáte , že je svoboda a demokracie . Zkuste si to uplatnit v zaměstnání . Můžete mít 100x pravdu , ale musíte držet hubu a pokud jste dobrý , tak vás vyhodí . A jak je možné že pořád se vše svádí na KS ?

Petr Miller: Nepatřím k těm, kteří by jakékoli neúspěchy sváděli na KSČ. Nakonec, vzpomeňte na Klausovy polštáře v roce 1991. Ty byly vytvořeny ještě za vlády komunistů. Nemyslím si, že bychom si z té doby nepřinesli také něco dobrého. Jenomže těch, kteří si to pamatují, stále ubývá. A ti mladí, kterým je dnes i 40, s tím žádnou velkou zkušenost neměli. A tu dobu chápou spíše zprostředkovaně.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:33Autor: Oficiální český bezdomovec

Otázka: Pane Miller,tehdejší předseda UVKSČ Urbánek prohlásil:..."Soudruzi,tahle revoluce je vaše revoluce a vaše místo je za studenty"....Soudruzi to pochopili okamžitě a následovala Velká vítězná bolševická privatizace....Co říkáte na jejich transformaci z politické na ekonomickou moc?

Petr Miller: S panem Urbánkem jsem měl možnost mluvit. Musím říci, že to byl člověk, který hlásal věci podivné. Zřejmě to měl ještě z doby, kdy zpíval v kostele na kůru, jak nám při jednom jednání sdělil. Víte, byly dvě privatizace. Malá a pak kuponová. Při malé nebyl v republice kapitál, a proto první privatizátoři vlastně privatizovali za cizí peníze. Kuponová privatizace byla nepovedená, s tím souhlasím. Dokonce si pamatuji, že první vlna téměř skončila krachem. Ale jakým jiným způsobem byste chtěl převést majetek z rukou státu do soukromých rukou? Sáhněte na vlastní svědomí, jak to vlastně bylo? Koloval takový vtip: Rodina v neděli sedí u oběda, táta čte noviny, v nichž Kožený nabízí za kuponovou knížku až 12 tisíc korun. Táta povídá: Mámo, ty 12 tisíc, dcera 12 tisíc, já 12 tisíc, no takových peněz! To prodáme! A takhle jsme se všichni zbavili majetku a teď se nám to nelíbí.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:38Autor: Petr Pestra

Otázka: Co říkáte na "rozevření nůžek" mezi platy dělníků a státních managerů (ČEZ, ČD, DP adt)??? Soukromé firmy nemám na mysli....

Petr Miller: Pracoval jsem v ČEZ na pozici ředitele lidských zdrojů v roce 2000. Mohu garantovat, že takové příjmy tam tehdy nebyly. Měl jsem o všech mzdách přehled. Je spíše potřeba se ptát těch, kdo to umožnil, ČEZ je přece státní podnik, ve vedení i orgánech společnosti je spoustu stranických emisarů. Někdy si myslím, že ty platy nedostávají celé, ale že z nich zřejmě odvádějí svých stranickým chlebodárcům desátky. Žádný člověk nemůže vykonávat práci, která by měla hodnotu těch platů, které si někteří vyplácí. Jednou jsem se dotázal guvernéra ČNB Tůmy, proč si myslí, že by měl mít plat ve výši 300 tisíc. To bylo kdysi. Dnes je to o jiných příjmech. Odpověděl mi: No přece v zahraničí mají ještě vyšší platy. V souladu s touto odpovědí si pak každý může položit otázku, když má v zahraničí zedník nebo úředník plat v nějaké výši, tak proč ho nemůžu mít já.

Odpovězeno: 11. 11. | 10:45Autor: Roman Š.

Otázka: Dobrý den, myslíte si, že situace je za uplynulé období lepší? Minulé období jsem nazažil, pouze o něm slyším, ale je fakt, že čím dál tím více slyším, vraťme se zpět. Děkuji

Petr Miller: Určitě se nevracejme zpět. k tomu, abyste mohl posoudit, co je lepší, musíte obě situace zažít. Skutečností je, že z hlediska sociálních jistot byla minulá společnost nesporně lepší. Je také otázkou, jestli byla tak svázána komunistickými dogmaty. V 80. letech už se situace velmi uvolňovala. Zásluhu na tom mělo, že sem pronikalo zahraničí zboží, více se promítaly zahraniční filmy, lidé začali více cestovat. Mezi lidmi nebyla závist. Jestli bylo nějaké sociální roztřídění, pak bylo minimální. Dnes je vytváření sociálních skupin dramatičtější. Dnes se vytváří skupina nedotknutelných, buď opřených o politické výsady, nebo o mimořádný majetek, který překvapivě získali (a otázka je, jak). Pak je tu 90% lidí, kteří žijí tak, jak žili před rokem 1990. Dnes si musí si lidé zajištovat obživu, mají strach, jestli budou mít zítra práci, mají problém co s dětmi, protože dobrá škola něco stojí. A když chtějí jet do zahraničí, musí obracet každé euro stejně jako před rokem 90 marky nebo dolary, aby na dovolené vyšli.

Odpovězeno: 11. 11. | 11:02Autor: svobodný občan

Otázka: Dobrý den pane Millere.Jste stále přesvědčen,že v roce 1989 šlo o revoluci.Mobilizace občanstva je kopií roku 1948.Není na místě užívat slova převrat nebo puč,nikoli červený,ale modrý nebo hnědý?

Petr Miller: Proč označovat to, co se stalo v roe 1989 modře, nebo hnědě? Tehdy ještě modří nebyli a hnědí byli zalezlí. jak jsem už řekl, souhlasím, revoluce to nebyla. Celé to podivné předání moci, jehož jsem byl přímým účastníkem, si v řadě kroků, které tehdy jak vládnoucí garnitura, tak OF dělali, jen obtížně umím vysvětlit. Toto je otázka, která by si zasluhovala širší záběr. Jen krátce: často jsme šli na jednání s vedoucími představiteli státu a v podstatě jsme neměli žádný pevný plán. Reagovali jsme vždy na situaci, která se vyvinula při jednání. Dneska mohu říci naprosto odpovědně, že vyjma jednání s Adamcem, které bylo po manifestaci na Letné, jsme vždy hráli s kartami, které rozdal protivník. Přiblížím jednání s Adamcem, která vám snad napoví, jak to probíhalo. Jednání probíhalo v Modrém salonku ve Strakovce, byl přítomen premiér Adamec, Miroslav Pavel a další. Proti seděla naše delagace. Seděl jsem vedle Havla, očekávali jsme, s čím Adamec přijde. Tehdy už se otevírala možnost, že Adamec chce být prezidentem a chce nabídnout Havlovi, aby byl premiérem. To byl samozřejmě totální nesmysl. Jednání se vedlo tak, že nejdříve bylo drobné oťukávání, ale ak zřejmě Adae ztartil nervy, praštil pěstí do stolu, velmi ostře ostravským nářečím vyjel proti Vaškovi Malému,který moderoval Letnou. v krátkosti řekl: A pane Malý, vám chcu říci, že já som premiérem tohto státu a vy si ze mě nebudete dělat legraci. Ve skutečnosti se stalo to, že Adamec na Letné vystoupil, nebyl vypískán, po ukončení jeho vystoupení to Vašek Malý okomentoval způsobem, který vyvolal v davu smích. Ale vraťme se do Strakovky. Na bouchnutí do stolu jsem reagoval stejně a řekl jsem premiérovi: Pane premiére. já jsem taky chlap a ta bychom to měli oba brát, že situace je vypjatá a přijměte tedy naši omluvu. na to Adamec se na mě podíval a povídal: Pane Millere, já to beru, pět minut přestávka. Zvedl se a odešel i s se svým doprovodem. Havel do mě strčil a řekl: Pojď. Vyšli jsme z Modrého salónku a přímo proti byli dveře, které vedly na záchod. Naše ochranka chtěla jít s námi, Havel řekl: Ne, budeme sami. Se zkušeností mukla pustil na záchodě všude vodu, postavili jsme se u mušlí a Havel mi tiše povídá: Co uděláme? Nevím, proč mě to napadlo, jen jsem stručně řekl: Nebudeme to prodlužovat, vyzveme Adamce, ať podá demisi. Havel se na mě podíval a řekl: Víš, jak to řekneš? Odpověděl jsem: Vím. To bylo všechno. Vyšli jsme ven, nikomu jsme nic neřekli, vzápětí přišel Adamec, zahájil přerušené jednání, Havel se přihlásil a řekl: Pane premiére, zástupce stávkového výboru dělníků vám chce něco říct. A tehdy zazněla památná slova: Pane premiére, žádám vás jménem stávkového výboru, abyste podal demisi. To byl zásadní zvrat v jednání. tady vidíte, že můžete přijít naprosto nepřipraven na jednání, partner sám vám určí, co je nejlepší, jak nejlépe nednat, a že i velká historická rozhodnutí se nemusí připravovat v sekretariátech, že někdy stačí obyčejné WC.

Odpovězeno: 11. 11. | 11:05Autor: Milan N.

Otázka: Pane Millere, pamatuji si dobře, jaká to byla pro nás, kteří jsme v Melantrichu připravovali demonstrace, když jste přivedl těch 10 000 lidí na Václavák.
Inhed jsme spolu domluvili, že vám příští den uděláme cestu až na náměstí. Pamatujete?

Petr Miller: Ano, pamatuju na Mejstříka, Klímu i Moniku Pajerovou, a také si vzpomínám, že ten čtvrteční průvod se právě nepovedl proto, že jste neudělali cestu, jak jsme se dohodli. Tehdy jsem zuřil, protože jsem si nebyl jist, jestli se nám to povede ještě v pátek, protože bylo krásné počasí a lidé chtěli jet na chaty. Ale musím vás pochválit, páteční průvod byl mnohem větší a vy jste už dodrželi, co jste slíbili. To, že celé čelo mohlo vpochodovat až pod sochu, to byla vaše zásluha. A tak vám ještě dodatečně děkuji.

Odpovězeno: 11. 11. | 11:09Autor: pesimista

Otázka: za komunistů se stály řady na banány , teď se stojí řady na práci - co je horší?
a ty banány bohužel dětem koupit nemohu - nemám za co jako nezaměstnaný

Petr Miller: Mnohokrát děkuji za otázky a omlouvám se, že jsem z časových důvodů neodpověděl na všechny.

 

Právě se děje

Další zprávy