Praha – Nejen billboardy a údernými hesly se na sebe snažili před volbami upozornit politici. V přímém přenosu mohli Češi sledovat například změnu vizáže šéfa hnutí ANO Andreje Babiše nebo lídra ODS Petra Fialy.
Fiala, který si nechal narůst delší vlasy, se brání tomu, že by šlo o předvolební strategii. „Délka mých vlasů má ve skutečnosti souvislost pouze s jedněmi svobodnými volbami – a to je volba délky vlasů,“ zavtipkoval před časem na svém facebookovém profilu.
Podle odbornice na politický marketing Alžběty Králové ale jeho změna image z marketingového hlediska dává smysl. „Současný vzhled evokuje poměrně mladého a energického politika, který má spoustu elánu. A to je přesně image, kterou v současné době ODS potřebuje,“ řekla jedna ze zakladatelek Institutu politického marketingu.
Babiš zase začátkem září překvapil tváří zarostlou bílými vousy. Politoložka ji dává do kontrastu s Babišovým zevnějškem před parlamentními volbami v roce 2013, kdy Česko zaplavily billboardy s fotografií podnikatele v bílé košili, s hladkou tváří. „Jeho současný vzhled vyzařuje větší zkušenost – občas bývá srovnáván s Tomášem Garriguem Masarykem. Už není tím člověkem z venku, který šel do politiky jako úplný nováček,“ komentuje předvolební tahy Babiše a jeho marketérů Alžběta Králová.
„Babiš diskuse o svém vzhledu přiživil statusem na Facebooku, kde vyzýval sledující, aby mu poradili, zda se má oholit, nebo si vousy nechat,“ připomíná Králová Babišův příspěvek, kde se vyznává z toho, že si neví rady, zda mu bílé vousy sluší.
Lepší se bavit o vousech než o EET
„Je dobře, že se o tom baví, je to lepší, než když mi nadávají za elektronickou evidenci tržeb,“ řekl Babiš ve videorozhovoru serveru Seznam.cz.
O změně image se dá mluvit i u Zdeňka Škromacha, který v poslední době shodil knír a zhubnul. V současné době kandiduje do Senátu, zároveň mluví o případné kandidatuře v prezidentských volbách. „Typickým příkladem obrovské změny vizáže je také současný premiér Sobotka. Ten se během let dokázal proměnit z vyjukaně vypadajícího teenagera s rovnátky na důstojně vypadajícího politika,“ uvádí odbornice další příklady.
A upozorňuje, že důraz na vzhled kandidáta je jednou ze součástí politického marketingu, jenž čeští politici přebírají ze zahraničí, hlavně z USA. „Reprezentativní vzhled je jedním z důležitých faktorů, podle nichž si voliči vybírají své kandidáty,“ poznamenává Králová a připomíná, že jedním z prvních politiků, u nichž sehrál vzhled významnou roli, byl americký prezident John F. Kennedy.