Voliči, kroužkuj, zní zákon. Straníkům ale chybí odvaha

Martina Machová Martina Machová
16. 5. 2010 16:00
Do preferenčních kampaní se straníci nehrnou, přestože letos na sněmovnu stačí jen pět procent hlasů
Kampaň řízená Lidovým domem. Petr Benda: Lepší budoucnost pro obyčejné lidi
Kampaň řízená Lidovým domem. Petr Benda: Lepší budoucnost pro obyčejné lidi | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - "Věříte, že jsem ten správný kandidát? Podpořte mne svým preferenčním hlasem a zakroužkujte číslo před mým jménem na kandidátní listině ČSSD," hlásá plakát osmičky sociální demokracie v Libereckém kraji.

Osmadvacetiletý Michal Vereščák jako jeden z mála letošních uchazečů o poslanecké křeslo vsadil na preferenční kampaň. Jedině tak totiž může reálně zasáhnout do letošních voleb.

Ze svého místa na kandidátce by poslanecký mandát nezískal, i kdyby socialisté totálně zvítězili. Liberecký kraj totiž v parlamentu zastupuje jen sedm poslanců.

Mladíkovi ze severních Čech se vlastní kampaň málem stala osudnou. Z liberecké ČSSD zněly i hlasy, které navrhovaly jeho vyškrtnutí z kandidátky.

Nakonec svou kampaň obhájil a jeho velkoformátové portréty mohou dál objíždět Liberec na městských autobusech společně s lídry kandidátky, jako je Pavel Ploc a Michal Kraus. Sundat musí jen jeden billboard, který neodpovídá grafickému manuálu strany.

"Beru to trochu jako zkoušku a investici do budoucna. Je mi teprve dvacet osm let," líčí své motivace Michal Vereščák.

Překroužkovat kolegy se prý rozhodl i proto, že je systém pro podobné kampaně nastaven příznivěji než v roce 2006. "Když to nevyjde, tak alespoň pro stranu získám hlasy a místo tří poslanců budeme mít čtyři," míní.

"Nevidím v tom problém. Kdo sbírá kroužky, sbírá hlasy i pro ČSSD," tvrdí předseda ČSSD v Libereckém kraji Robert Dušek. Jedinou podmínkou prý je, aby osobní kampaně ctily centrální volební grafiku. "Aby celková kampaň nepůsobila nejednotně," dodává.

Voliči dostali šanci kroužkovat. Vědí to?

Přitom právě letos mají voliči dosud nejširší prostor zamíchat s kandidátními listinami, vzniklými na partajních sekretariátech na základě vnitrostranických dohod.

Facebooková stránka na podporu poslance Stanislava Křečka
Facebooková stránka na podporu poslance Stanislava Křečka | Foto: Repro facebook.com

Nově totiž bylo posíleno právo voličů si v nabídce stran vybírat. Místo dvěma kandidátům mohou dát preferenční hlas, tedy zakroužkovat, hned čtyřem.

Posunula se i hranice, kdy vybraný kandidát přeskočí stranou vybrané lídry. Místo dosavadních sedmi procent ze všech odevzdaných hlasů straně v kraji stačí letos "jen" pět. Každý preferenční hlas se přitom počítá rovněž jako hlas pro stranu.

Většina kandidátů se rozhodla akceptovat rozhodnutí stranických sekretariátů. Ti, kteří se přeci jen rozhodli pustit se do kroužkovacích kampaní, pocházejí z převážné většiny právě z ČSSD. Tedy ze strany, o které se veřejně hovoří jako o partaji ovládané jedním mužem.

"Kroužkovací bitvu" vyhlásil již při schválení ústecké kandidátky Jaroslav Foldyna. Přeskákat nechtěl nikoho jiného než svého předsedu Jiřího Paroubka. Původně měl být totiž na kandidátce výš, šesté místo poslanecký mandát zcela nezaručuje.

Ještě v kampani pro předčasné volby přišel s vlastní předvolební šou Anděl na ruby, které dominovaly tři šestky, tedy číslo kandidáty zmnožené do ďáblova znamení. Nyní je střídmější a na vlastních materiálech děkuje a za preferenční hlas.

"Soutěží o preferenční hlasy nedělám nic, co by poškozovalo ČSSD. Pořadí kandidátů určený kongresem neovlivním, teď můžu ovlivnit voliče svým vystupováním a chováním. Je to součást demokracie," argumentuje populární sociální demokrat.

Z osmnáctého místa pražské kandidátky bojuje o přízeň voličů současný poslanec Stanislav Křeček. I jeho svrhli ze špice kandidátky mocenské dohody v rámci krajské organizace.

S preferenčními hlasy má zkušenost z minulosti. Při posledních parlamentních volbách byl tamní čtyřka, své kolegy díky více jak jedenácti tisícům preferenčním hlasům přeskákal a doufá, že něco podobného se mu podaří i letos.

Kampaň v eurovolbách, která pomohla její iniciátorce do Bruselu
Kampaň v eurovolbách, která pomohla její iniciátorce do Bruselu | Foto: Jan Langer

Preference přes facebook

Kampaň vede z facebooku, kde založil skupinu Preferenční hlas pro Stanislava Křečka. Mezi její fanoušky patří i špičky ČSSD.

"Na kroužkování spoléhám. Myslím, že mé současné umístění neodpovídá mé pozici v ČSSD a podporu mi vyslovují i lidé během mítinků," uvedl pro Aktuálně.cz poslanec. Jeho kolegové si prý protesty, že nerespektuje rozhodnutí stranického sekretariátu, nedovolí.

Vyzývat ke kroužkování naopak zcela zakázala ODS, a to již loni před předčasnými volbami. Kdo poruší pravidla nastavená její výkonnou radou, může být z kandidátky na poslední chvíli dokonce vyškrtnut.

Ve většině krajů stranické sekretariáty na seřazení kandidátek přísně dbají. Přesto se i občanští demokraté do vlastních kampaní pustili. Jde však o skutečné výjimky a převážně v Praze, kde si převážnou část kampaně platí kandidáti do sněmovny sami.

Ke kroužkování přímo nevyzývají, pořídili si ale vlastní plakáty a organizují si o vlastní předvolební akce.

Přesvědčovat lze i v ODS, tvrdí Benda

Osobní kampaň vede například dlouholetý poslanec za ODS Marek Benda. Z osmého místa před čtyřmi roky spadl až na těžko volitelné sedmnácté. V současném parlamentu pražští modří drží čtrnáct křesel a podle současných preferencí by se nemusela do sněmovny dostat už pražská desítka.

"Usnesením se jen určila pravidla, jako například, že je zakázáno útočit na jiné kandidáty. Není zakázáno přesvědčovat v kontaktní kampani lidi, aby někomu dali svůj hlas," tvrdí poslanec.

Poslanci ODS se dokonce pokusili změnit volební zákon a vrátit jej do původního stavu, tedy pouhé dva preferenční hlasy a 7 procent potřebných k přeskočení lídra.

Chtěli se tak pojistit zejména proti vlastním kandidátům. V roce 2006 totiž díky preferenčním hlasům přeskákal lídry kandidátky, pozdější rebel z ODS, Juraj Raninec. Českolipskému kandidátovi pomohla k výraznému vítězství právě masivně vedená kroužkovací kampaň.

Sílu preferenčních kampaní ukázaly při loňských eurovolbách billboardy neznámé pražské kandidátky za ODS Andrey Češkové. Slogan "I love Andrea" zaplavil hlavní město a Češková se do Bruselu dostala.

 

Právě se děje

Další zprávy