TOP 09 mobilisuje. Vydala Rudé právo z roku 1948

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
25. 10. 2013 8:31
Deník Metro dnes vyšel přebalen historickým článkem z roku 1948.
Foto: Aktuálně.cz

Praha - TOP 09 se rozhodla, že se v závěru kampaně vymezí proti spojení předpokládaného vítěze voleb - tedy ČSSD - s komunisty. Čtenářům deníku Metro proto v pátek ráno, několik hodin před otevřením volebních místností, nabídla ve 350 tisících výtisků reklamní přebal s apelem, proč volit pravici.

Právě na podporu komunistů sociální demokracie spoléhá, aby mohla sestavit menšinovou vládu s jejich podporou, jak to i řekl předseda ČSSD Bohuslav Sobotka v rozhovoru pro Aktuálně.cz o povolební spolupráci.

TOP 09 sáhla pro starý článek z 27. června 1948 s titulkem "Sloučení sociální demokracie s komunistickou stranou je skutkem", ve kterém se hned v úvodu píše, že den sloučení obou stran "bude v dějinách československého dělnického hnutí zapsán jako největší a radostná událost".

Hned pod tímto historickým článkem je současný "Historie se opakuje". Finiš kampaně v podání TOP 09, byť vzdáleně, připomíná podobný kousek ODS v éře Václava Klause v roce 1998. Tehdy vyšly v novinách inzeráty s heslem Mobilisace, které byly namířeny proti levici.

Mobilizace pravicového voliče

Na závěr tohoto reklamního přebalu deníku Metro připojila TOP 09 výzvu svého předsedy Karla Schwarzenberga, aby lidé šli k volbám.

"V těchto volbách se může rozhodnout, zda budeme pokračovat ve vývoji započatém v listopadu 1989, nebo zda z cesty k fungující parlamentní demokracii odbočíme směrem k autoritářskému režimu východního typu," varuje závěrečný text podepsaný Schwarzenbergem.

Vymezení se TOP 09 vůči prezidentu Miloši Zemanovi hrálo v kampani důležité místo. Strana vsadila na apel proti "nakročení k autoritářskému režimu". Na "obraně parlamentní demokracie proti mocichtivému prezidentovi" se TOP 09 pokusila postavit podstatnou část své kampaně.

"V inzertní a reklamní části jsme se zaměřili nejen na téma autoritářského státu versus vlády autorit, ale také na výzvu jít k volbám. Pokusili jsme se i vyvrátit levicové lži, kterými zásobují české voliče nerealistické a nereálné programy - zejména od sociální demokracie," vysvětluje manažer volební kampaně TOP 09 Jaroslav Poláček.

V dalších "reklamních" článcích se TOP 09 vymezuje i vůči prezidentské straně SPOZ.

Politolog: Hlavním soupeřem TOP 09 je ANO

"Podle mě ČSSD ani KSČM nejsou jejich přirozeným soupeřem, jejich hlavním soupeřem je Babišovo ANO," komentuje tečku "topácké" kampaně politolog Tomáš Lebeda.

Zároveň ale takto zacílenou závěrečnou výzvu před začátkem voleb úplně nezavrhuje: "Mohli by tím zmobilizovat především ty pravicové voliče, kteří by jinak k volbám vůbec nešli. Zkrátka mobilizace váhajících vůbec nemusí být nedůležitá."

Volební manažer TOP 09 říká, že hnutí ANO rozhodně nepodceňovali.

"Toto hnutí vzbuzuje celou řadu nezodpovězených otázek. Od přepisování programu na poslední chvíli až po fakt, že by v Poslanecké sněmovně měl zasednout agent StB," tvrdí Poláček a dodává: "Na tato nebezpečí jsme voliče upozorňovali zejména prostřednictvím sociálních sítí. Měřitelný dopad tohoto kanálu není zanedbatelný."

 

Právě se děje

Další zprávy