SPOZ a Úsvit propadly v transparentnosti kampaní

Markéta Šrajbrová ČTK Markéta Šrajbrová, ČTK
2. 10. 2013 15:33
Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovala organizace Transparency International.
Billboard SPOZ s podobiznou prezidenta Zemana.
Billboard SPOZ s podobiznou prezidenta Zemana. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Naše kampaň bude stát 20 milionů, zveřejnila SPOZ. A dál už nic.

Organizace Transparency International (TI) ohodnotila průhlednost financování kampaně devíti kandidujících stran. Právě Zemanovci dopadli ze všech nejhůře, na druhém místě skončil Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury.

"Dne 10. 9. obdrželo devět politických stran a hnutí s aktuálně nejvyššími volebními preferencemi Otevřený dopis politickým stranám a hnutím se žádostí o informace k financování volební kampaně. Součástí tohoto dopisu bylo také dvanáct kritérií dobré praxe a transparentnosti financování kampaní politických stran," popisuje TI ve zprávě.

SPOZ je s transparentností na úplném chvostu žebříčku. "Nemá transparentní účet, její financování je velmi neprůhledné a zahaleno tajemstvím," řekl ředitel TI David Ondráčka. Strana podle TI neposkytuje informace o dárcích ani případných úvěrech. Voliči se nedozví, kdy a kolik peněz SPOZ vydala za spoty, billboardy ani jinou inzerci, nebo s jakými agenturami spolupracuje.

Dohledat nelze počet dobrovolníků ani výše nákladů na jejich činnost. Informace o členech volebního týmu suplují pouhé dva e-mailové kontakty na webových stránkách strany.

"Postupujeme přesně podle příslušných platných zákonů," reagoval místopředseda SPOZ Vladimír Kruliš. Strana podle něho všechny vynaložené peníze řádně zdokumentuje "orgánům k tomu určeným". "S uplatňováním dvojího metru Transparency International při posuzování kampaní máme již zkušenost z prezidentské volby," poznamenal Kruliš.

Narážel tím patrně na to, že TI tehdy vyzdvihla Jana Fischera, jenž nakonec splatil milionové dluhy z kampaně až těsně před tím, než nastoupil do čela ministerstva financí. To připomněl v reakci na výsledek kontroly i Tomio Okamura.

Okamura: Transparency International lže

Na předposledním místě skončilo hnutí Úsvit přímé demokracie. Okamurova strana, která náklady na kampaň odhadla na 15 milionů, má snadno dohledatelný transparentní účet. TI ale poukazuje na to že informace o dárcích hnutí nezveřejňuje, uvedla pouze, že dvě třetiny nákladů pokryje bankovní úvěr. Strana nijak podrobněji neinformuje o konkrétních částkách vydaných na jednotlivé prvky kampaně. Z účtu se dá vyčíst jen to, že například 83 859 korun stála "inzerce", 181 500 korun "inzertní kampaň" a za setkání s příznivci v Kladně strana vydala téměř 10 tisíc.

Úsvit je poctivý ve zveřejňování chystaných akcí pro voliče, počty dobrovolníků už ale dohledatelné nejsou. O složení svého volebního týmu strana také nijak podrobně neinformuje. "Na stránkách hnutí je možné dohledat osobnosti (lidry) jednotlivých krajů a kandidátek (konkrétní jména). Vedle toho také existuje velmi obecný email na koordinátory v jednotlivých volebních krajích," píše Transparency International.

Okamurova strana se proti závěrům TI rázně ohradila, prý jde o prokazatelnou účelovou lež. "Financování kampaně hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury nemůže být  transparetnější  - vzali jsme si u Fio banky úvěr a otevřeli jsme si jako jedni z prvních transparentní účet. Žádné sponzory nemáme - v případě potřeby dalších financí je připravený na transparentní účet přidat peníze Tomio Okamura ze svých řádně zdaněných peněz," píše strana v prohlášení.

Okamurovo hnutí naopak z netransparentnosti obvinilo Transparency International a upozornilo policii. Straně se nelíbí ani fakt, že zakladatel TI Václav Láska kandiduje proti Okamurovi ve Středočeském kraji.

Za SPOZ a Úsvitem, které TI na dopis neodpověděly, následuje KDU-ČSL. Transparency International  jí vyčítá, že informace o financování, byť podrobné, zveřejňuje strana jen jednou za rok. "Informace o financování strana vydává jen jednou ročně ve výroční zprávě, což bohužel neřeší transparentnost financování volební kampaně," uvádí TI. Strana nezveřejňuje podrobnosti o volebním týmu ani jména agentur, se kterými spolupracuje. Argumentuje tím, že to bez souhlasu daných společností není možné.

O něco lépe dopadly KSČM a ODS, transparentní účty ale nemají. Občanští demokraté tvrdí, že podle zkušeností z prezidentské volby transparentní účet nezaručuje transparentní financování kampaně. A komunisté? "V dopise strana odpověděla, že transparentní účet nemá, ale že o něm intenzivně jedná. Předpokládané zřízení bude pro volby v roce 2014," píše TI.

Dobře v hodnocení dopadly ČSSD, ANO 2011 a TOP 09. Nejlépe pak zelení

. "To neznamená, že je to nějaké velké štěstí a zázrak," řekl Ondráčka. Zveřejňované informace jsou totiž podle něj někdy obecné nebo přislíbené. 

Výsledek zelených označil jejich předseda Ondřej Liška za skvělou zprávu. "V mých očích potvrzuje to, že lidé by měli věřit jenom těm, kteří transparentnost nejen hlásají, nýbrž ji důsledně sami na sebe uplatňují," řekl. ČSSD považuje hodnocení TI za výsledek dlouhodobé snahy sociální demokracie o průhlednost, sdělil v tiskové zprávě stranický předseda Bohuslav Sobotka. Do dvou měsíců od voleb slibuje podobnou zprávu o struktuře a rozsahu stranické volební kampaně.

Ředitel Ondráčka se pozastavuje nad neochotou stran uvádět spolupracující agentury a obchodní podmínky s případnými slevami na inzerci. Je podle něho otázka, zda agentury nedostávají veřejné zakázky od úřadů, které strany kontrolovaly, a pak za to nedávají seskupením slevy. "Netvrdíme, že to tak nutně je, ale zvedáme varovný prst," poznamenal.

Uskupení nyní mají podle Ondráčky šanci chybějící údaje doplnit. Druhé kolo sledování předvolebních kampaní chce TI zveřejnit v polovině října.

 

Právě se děje

Další zprávy