Praha - Na páteční vysvědčení se podle rodičů těší 85 procent dětí. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS Market Research, podle něhož tři čtvrtiny rodičů považují vysvědčení za důkaz toho, co se děti naučily. Zbytek si ale myslí, že školní hodnocení neodráží to, co jejich děti skutečně umějí.
Velkou motivací ke snažení je pro děti slíbená odměna. S odměňováním dětí za vysvědčení souhlasí 87 procent tázaných rodičů. Podle dětské psycholožky Jitky Jeklové by ale odměny měly odpovídat snaze, ne výsledku.
"Když rodič ví, že jeho dítěti předmět nejde a těžce vybojuje trojku, je to úspěch a důvod k odměně," vysvětluje Jeklová. Zároveň dodává, že odměny by neměly být hmotné. "Děti jsou dnes zavalené hmotnými věcmi. Na odměňování novým počítačem nebo tabletem si dítě zvykne a začne si je nárokovat, čímž je na rodiče vyvíjen tlak," říká psycholožka. Vhodnějším oceněním je podle ní například výlet, návštěva zoo, společná zmrzlina nebo podobný zážitek, který zároveň posiluje rodinu a pocit sdílení.
Naopak trestání za špatné vysvědčení není podle Jeklové vhodné. I průzkum ukázal, že pouze 13 procent rodičů by dítě za horší výsledky trestalo. Psycholožka navíc dodává, že vysvědčení by pro rodiče nemělo být překvapením.
"Rodič, který se o dítě zajímá celý rok, je v kontaktu s učiteli a chodí na rodičovské schůzky, vnímá vysvědčení jako shrnutí toho, co už ví. Naopak ti, kteří jsou výsledkem zaskočeni, svému dítěti příliš pozornosti nevěnovali," říká psycholožka s tím, že děti se ve většině případů samy učit nezačnou, někdo je to musí naučit. Vysvědčení je tedy částečně i výsledek rodiče.
Jestliže vysvědčení nedopadne dobře, rodiče by podle průzkumu nejčastěji volili trest, jako je odepření slíbené odměny, domluva nebo zákaz oblíbené činnosti.
Zákazy podle Jeklové příliš nefungují, lepší je právě domluva. "Trestem pro dítě může být i návrh jiných řešení, například toho, že si bude s rodičem od půlky prázdnin opakovat a příští rok se spolu budou dvakrát týdně učit. To je nárok i na toho rodiče," říká psycholožka. Rodiče mají podle ní často pochopitelnou tendenci jednat zkratkovitě a zakázat přístup k počítači nebo třeba letní tábor. Takové tresty však nejsou účinné.
Nejlepší je přijmout vysvědčení jako podnět ke změně
Jen pětina rodičů by současné hodnocení známkami zrušila, naprosté většině rodičů vyhovuje. Některé školy v posledních letech zavádějí slovní hodnocení, ze kterého se dítě i rodič dozvědí, co se podařilo a co je naopak potřeba zlepšit. Slovní hodnocení ale vždy musí být možné převést na známku pro případ, že by dítě například měnilo školu.
Vnímání vysvědčení se od dob, kdy dnešní rodiče byli sami dětmi, příliš nezměnilo. Na vysvědčení se těšilo 68 procent z nich, stejně jako jejich ratolesti se ale spíš nemohli dočkat prázdnin, než že by poslední den školy vnímali jako slavnostní chvíli. Nejvíce se přitom obávali výsledků z matematiky, češtiny, chemie a cizích jazyků.
Podle Jitky Jeklové je nejlepším způsobem, jak se s vysvědčením vypořádat, přijmout ho jako fakt, ne jako katastrofu. "Nejlepší je uzavřít vysvědčením školní rok, říct si, jak dopadl a co příští rok zkusit udělat jinak, co by mohlo být lepší," doporučuje rodičům psycholožka.