Praha - Bývalý poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml se od vstupu do sněmovny pohybuje na hraně zákona o střetu zájmů.
Jeden ze tří rebelů, kteří se postavili proti své straně a pak i proti koaliční vládě, je totiž nadále tváří reklamy autobaru Andy-Auto, ačkoli před rokem po zisku mandátu tvrdil, že půjde pouze o půlroční epizodu.
Když totiž na poslancovo angažmá upozornily před rokem v červenci Lidové noviny, vysvětlil to Stanislav Huml tím, že smlouvu o reklamě podepsal už několik měsíců před tím, než se dozhodl jako středočeský kandidát VV vstoupit do voleb a do vysoké politiky a že má smlouva jen roční platnost, která koncem rok 2010 vyprší.
V reklamě se však stále objevuje a dnes to na dotaz Aktuálně.cz vysvětlil tím, že se v loňském vysvětlení spletl. Roční je prý jen konkurenční doložka o tom, že nesmí figurovat v jiných reklamách. Co se týče propagace autobazaru, jde o věc na dobu neurčitou.
"Já jsem vyrobil dílo a to jsem prodal. Mám pocit, že to mají na furt. Teď je otázka, jestli se právníci dohodnou, že se to zkrátí," řekl Aktuálně.cz poslanec.
Výhybka kolem zákona
Zákon o střetu zájmů říká, že zákonodárce nesmí dát za "úplatu nebo jinou výhodu ke komerčním reklamním účelům svolení k uvedení svého jména, popřípadě jmen a příjmení nebo svolení ke svému vyobrazení ve spojení s vykonávanou funkcí".
Případ velkého kritika nepravostí Věcí veřených je to však jen zdánlivě. Například expert na problematiku státní správy Oldřich Kužílek míní, že o porušení zákona v tomto případě nejde. Aby šlo, musel by prý v reklamě být Stanislav Huml označen jako poslance.
"Zákon říká ve spojení s vykonávanou funkcí. Huml se tu neodvolává na svou funkci," řekl Aktuálně.cz Oldřich Kužílek.
Humlův příklad jde spíš podle nich brát jako apel pro lidi, kteří uvažují o politické dráze.
"I jeho pověsti by prospělo, pokud by učinil všechny kroky, aby tuto činnost ukončil - i když vše začalo v době, kdy nebyl poslancem. Nebylo by spravedlivé, kdyby se po něm chtělo, aby to ukončil do týdne, ale rok už je dost dlouhá doba," říká předseda mandátového a imunitního výboru Jeroným Tejc.
Kolik? Neřeknu
Stanislav Huml odmítl na přímý dotaz říci, kolik peněz za reklamu od soukromé firmy dostal.
Uvedl jen, že šlo o jednorázovou odměnu a nyní už nic nedostává, i když reklama s jeho tváří stále v televizi nebo na internetu běží.
Humlův honorář se tak můžeme možná doszvědět z majetkového přiznání za loňský rok, které musí poslanci do konce června podat. A to tam zmíněnou čátku musí poslanec Huml uvést jenom v případě, že honorář inkasoval až poté, co získal poslanecký mandát.
On sám mluví o tom, že smlouva na reklamu byla podepsána několik měsíců před tím.
Reklama prý žije svým životem
O obchodu s poslancem Humlem se nechce mluvit ani společnosti Andy-Auto.
Zaměstnanci, s nimiž redakce mluvila, původně odmítli vůbec kontaktovat majitele. Nakonec si alespoň na centrále zaznamenali telefonní číslo, kdyby se přeci jen jejich šéf rozhovor s novináři rozmyslel.
Z firmy se však už nikdo neozval.
Proti zneužívání a za důstojnost
Podle odborníků na zákon o střetu zájmů je reklamní angažmá Humla i po roce sporné, byť jednoznačně paragrafům neodporuje.
V souvislosti s Humlovou reklamou se odkazuje Jeroným Tejc na smysl zákona. "Aby poslanci nezneužívali svého postavení pro reklamu, na straně druhé, aby nesnižovali důstojnost sněmovny. I když vezmeme pověst sněmovny jako takové, tak to pádný argument asi už není," říká.
S reklamou si zadal a před devíti lety se dostal do podezření z porušení zákona o střetu zájmů i současný prezident Václav Klaus.
Ten se ještě jako předseda poslanecké sněmovny objevil na ve Špindlerově mlýně na billboardu společnosti distrubující lyže spolu s nápisem Volte.