V hlavním městě přibudou parkovací zóny. Poprvé se objeví i v Praze 9

ČTK ČTK
5. 1. 2020 9:42
V hlavním městě se rozšíří parkovací zóny. Nově přibudou od pondělí 6. ledna v Praze 9, kde začnou fungovat vůbec poprvé. Nebudou na celém území městské části, ale pouze na vybraných místech, a to zhruba od ulice Na Rozcestí po Poštovskou.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Parkovací povolení vydává radnice již od listopadu minulého roku. V letošním roce by se měly nově objevit také v Praze 10. Parkovací zóny již fungují v centru i širším centru. Hlavní město předloni vybralo v Praze 1 až 8 zhruba 650,5 milionu korun, což bylo o asi 130 milionů meziročně více.

V dotčených lokalitách Prahy 9 vznikne fialová zóna, kde kromě držitelů parkovacích oprávnění budou moct zaparkovat rovněž ostatní řidiči. Ti ale maximálně 24 hodin. Platit za stání se bude nepřetržitě. Vysočanská radnice plánuje, že v době konání koncertů a dalších akcí v O2 areně zvýší cenu za parkování v jejím okolí.

Právě na hranici Libně a Vysočan si místní obyvatelé stěžují na situaci s parkováním dlouhodobě, a to zejména při konání sportovních či kulturních akcí v hale. Radnice zde proto před více než 10 lety zřídila speciální zónu a parkovací oprávnění měli pouze místní obyvatelé, pro kteří zaparkovali zdarma.

Přespolním řidičům zakázala při akcích v hale parkovat v okolních ulicích a vozy, které zde neměly co dělat, začaly být odtahovány.

Praha 9 v listopadu otevřela v budově staré radnice v Sokolovské ulici výdejnu parkovacích oprávnění. První registraci musejí lidé přijít udělat osobně. O parkovací oprávnění mohou žádat jen lidé s trvalým bydlištěm v Praze 9, majitelé nemovitostí nebo podnikatelé, kteří zde mají sídlo firmy.

Rezidenti ročně za jedno auto zaplatí 1200 korun, obyvatel starší 65 let nebo držitel průkazu ZTP, ZTP-P 360 korun. Vlastníci nemovitostí a podnikatelé v městské části uhradí 7000 korun za rok za jedno vozidlo.

Pražský magistrát získal předloni nejvíce peněz z parkovacích zón v Praze 1. Po odečtení nákladů to je asi 170,7 milionu korun, což bylo o zhruba 60 milionů meziročně více.

Mezi náklady jsou započítány například výdaje na vydávání parkovacích oprávnění nebo náklady na správu zón. Zóny má starosti městská firma Technická správa komunikací (TSK) a parkovací oprávnění vydávají radnice.

Zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila již v roce 1982. Následně byly rozšířeny a fungují v Praze 1 až 8. Část radnic je nezavedla na celém svém území, ale ve vybraných částech a postupně je rozšiřují. To je případ Prahy 4, 5, 6 a 8. Do systému se chce zapojit také Praha 10.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Při nehodě auta a malotraktoru zemřel na Domažlicku starší muž

Jednu oběť má nehoda osobního auta a malotraktoru u Záhořan na Domažlicku. Auto zezadu narazilo do malého traktoru a jeho řidiče náraz vymrštil do příkopu, na místě zemřel. ČTK o tom informovala krajská policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.

Nehoda se stala okolo 16:45 na silnici III/1836 u obce Záhořany. Řidič vozu Volvo ve věku 22 let jel ve směru od Záhořan na Spáňov. "Z dosavadního šetření vyplývá, ze řidič osobního vozidla zezadu narazil do vpředu jedoucího malotraktoru značky Vari, které řídil 77letý řidič. Po střetu byl řidič z malotraktoru vymrštěn do silničního příkopu. Při nehodě došlo k jeho zranění, kterému na místě podlehl," popsala Jiroušková.

Požití alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek u řidiče osobního vozidla policisté na místě vyloučili. Okolnosti tragické nehody nyní policie vyšetřuje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy