Brno - Společnost Kofola si udrží to nejcennější, co má: značku nápoje "Kofola", která patří mezi nejdražší a nejznámější ochranné označení v Česku.
Úřad průmyslového vlastnictví totiž odmítl návrh konkurentů firmy, aby se slovo "kofola" používalo stejně jako za socialismu coby obecné označení skupiny nealkoholických nápojů. Kofola je jen jedna a její stejnojmenný výrobce má právem značku chráněnu jenom pro sebe, rozhodl úřad.
Jako z amerického snu
Společnost Kofola koupila značku za 215 milionů korun, její hodnota je nyní ale mnohonásobně vyšší.
"Každý rok investujeme do značky nemalé částky v desítkách milionů korun. Její hodnota se za těch několik let zvedla několikanásobně. Zmrtvýchvstání Kofoly připomíná námět na hollywoodský film s happyendem. V devadesátých letech ji vyrábělo v licenci několik firem. Kvalita byla různorodá, někdy až hrůznorodá, a značka jenom evokovala dobu socialismu," uvedl v rozhovoru pro Fresh magazín jeden ze spolumajitelů firmy Renné Sommer.
Kofola je jasně nejpopulárnější česká značka na Facebooku. Podle průzkumu agentury Candytech má 167 tisíc příznivců, o 120 tisíc víc než druhý Pilsner Urquell.
Podle návrhu na vymazání značky Kofola byl sirup Kofo tvořící základ nápoje za socialismu prodáván asi sedmdesáti různým společnostem, které z něj pak vyráběly nápoj Kofola.
"Od roku 1967 se název Kofola stal běžným symbolem pro nealkoholický nápoj kolového typu v Československu, jenž nahrazoval zahraniční označení Coca Cola, Pepsi Cola a další. Značka Kofola byla běžným označením limonád tohoto typu, obecně užívaným v rámci celého Československa velkým množstvím subjektů, a to pro nealkoholické nápoje," uvádí se v návrhu na vymazání značky Kofola z registru chráněných značek.
Kofola patří Kofole
Podle úřadu je pravda, že v době socialismu neexistovala žádná konkurence mezi výrobci nealkoholických nápojů, jednalo se o podniky vlastněné státem. "Označení Kofola bylo ze strany průměrných spotřebitelů, jakožto konzumentů nealkoholických nápojů, vnímáno jako označení jednoho konkrétního specifického nealkoholického nápoje 'kolového typu' s obsahem kofeinu," uvedl v rozhodnutí předseda úřadu Josef Kratochvíl.
Podle úřadu je ale nyní značka Kofola jasně lidmi chápáno jako označení určitého konkrétního nápoje odlišitelné od nápojů ostatních. "Návrh na vymazání značky Kofola se zamítá jako neodůvodněný," rozhodl proto úřad.
Kofola musela o značku dlouhodobě bojovat jak na českém, tak na slovenském trhu, spory o název Kofola řešily i soudy včetně slovenského Nejvyššího soudu. Kofola ve sporech uspěla.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nápojů ve střední Evropě. Působí především na českém, polském a slovenském trhu, kam vedle nápoje Kofola dodává také sirupy Jupí, vodu Rajec, Top Topic či RC Colu. Celkově v České republice zaměstnává 700 lidí.