Před rokem vydal tým tehdejších zaměstnanců z oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů učebnici Soudobé dějiny pro deváté třídy základních škol a víceletých gymnázií. Deváťákům vykládá moderním způsobem dějiny od roku 1918 až po současnost. Připomíná spíše pracovní sešit a žáky se pomocí ukázek dobových textů, fotografií a odkazů na videa snaží navést, aby sami bádali, jak to tehdy bylo.
Přes úspěch učebnice na evropské soutěži se od ní distancovalo současné vedení Ústavu pro studium totalitních režimů. "Obsahuje zásadní chyby, o nichž není žádná pochybnost a jež mohou uvést nezletilé žáky a studenty, jimž je tato učebnice určena, v omyl," stojí v prohlášení vydaném na jeho webu.
Ústav se obrátil i na ministerstvo školství. To učebnici v minulosti už schválilo a teď se na ni podívá znovu. "Tímto podnětem se ministerstvo zabývá s tím, že zadalo zpracování revizního posudku," sdělila Aktuálně.cz mluvčí Aneta Lednová.
Kritika směřuje například k tomu, že v učebnici chybí důležité informace o koncentračním táboře v Terezíně, norimberských zákonech, Janu Palachovi, táborech nucených prací, vysvětlení Železné opony či popis nátlaku normalizačního režimu na lidi.
Zástupcům ústavu vadí také charakteristika komunismu, která podle nich může děti vést k obdivu minulého režimu. "Hovořit o komunistickém režimu, že nabízel 'vizi sociálně spravedlivé společnosti, kde sobectví jedince ustoupí potřebám kolektivu' a nedoplnit učení o likvidaci nepřátelských tříd, rasismu třídního původu a diktatuře proletariátu, prokazuje buďto neznalost učení marxismu-leninismu, nebo ideologickou motivaci autorů," tvrdí dále v prohlášení.
Chybu jsme udělali jen v názvu kapitoly, tvrdí autoři
Nakladatelství Fraus i tým autorů ale za učebnicí stojí. Ze seznamu desítek vytýkaných chyb přiznávají pouze jednu, a to v kapitole protinacistického odboje. Tu pojmenovali "Ústřední výbor odboje domácího", správný název zní "Ústřední vedení odboje domácího". Jakékoliv další pochybení odmítají.
Do konce srpna její elektronickou podobu nabídli zdarma, aby si co nejvíce učitelů mohlo udělat obrázek, jestli o ni mají zájem. Nechali si vypracovat i posudek od historika Michala Stehlíka. Ten ji pro výuku doporučuje. "Po pečlivém pročtení a zhodnocení celku učebnice a dalších komponentů ji považuji za velmi kvalitní materiál posouvající výuku dějepisu skutečně ke kritickému myšlení a chápání dějin," míní Stehlík, který je profesorem na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a autorem vzdělávacího podcastu Přepište dějiny.
Kritici podle něj opomněli, že k učebnici patří ještě příručka učitele badatelského dějepisu, badatelský pracovní sešit, filmové ukázky a další materiály z aplikace HistoryLab. Podobně už ji dříve pro Aktuálně.cz obhajoval jeden z autorů Václav Sixta. "Učebnice má i digitální stránku, je potřeba si rozkliknout odkazy. Pokud někdo tvrdí, že v ní něco není, jen ji neprozkoumal," řekl.
Nakladatelství Fraus spor neodrazuje a připravuje další podobné učebnice zaměřené na starší dějiny. "V minulém školním roce jsme pilotovali učebnici využívající badatelskou metodu výuky pro šestý ročník základních škol, tato učebnice vyjde na jaře příštího roku, učebnice pro další ročníky budou navazovat," představila šéfredaktorka nakladatelství Radka Šmahelová.
Nemáme dobré učebnice, říká dějepisář
S učebnicí Soudobé dějiny pracuje podle šéfredaktorky přes 500 škol. Z dějepisářů si ji pochvaluje například Aleš Sedlmeier z pražské základní školy na Strossmayerově náměstí. "Na české poměry je ta učebnice opravdu unikát," zhodnotil Sedlmeier.
"Z médií a televizních anket se problém dějepisu zdá být v tom, že se učitelé nedostanou dál než ke druhé světové válce. To už ale neplatí. Problém je, že nemáme dobré učebnice. Byly dobré před deseti až 15 lety, dnešní době ale neodpovídají," prohlásil učitel, jehož hodiny se vymykají zajeté představě.
Žákům nepřednáší před tabulí a oni si nezapisují do sešitu, místo toho se snaží pomocí pramenů a dochovaných materiálů porozumět tomu, co se v moderní historii dělo. Právě na tomto přístupu je učebnice Soudobé dějiny založená.
Autoři učebnice upozorňují také na to, že Ústav pro studium totalitních režimů ji začal kritizovat až poté, co letos v březnu vyšly najevo problémy mezi oddělením vzdělávání a vedením ústavu. Spory vedly k tomu, že většina zaměstnanců oddělení vzdělávání a zároveň autorů zmiňované učebnice podala v dubnu výpověď.