Tři pruhy a nový povrch. Modernizace D1 za 24 miliard

ČTK ČTK
20. 6. 2012 10:42
Hlavní stavební práce začnou příští rok v březnu, během nich může být omezena průjezdnost
Dálnice D1.
Dálnice D1. | Foto: Radek Pecák

Praha - Současná modernizace dálnice D1 Praha - Brno umožní v budoucnu, zhruba do roku 2050, rozšíření na tři jízdní pruhy v každém směru. Součástí modernizace dálnice bude rozšíření na každé straně o 0,75 metru, položení nového povrchu a úprava středového dělicího pásu.

Ve středu to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák.

Letos by měla začít příprava modernizace prvních pěti úseků. Na tři již má ŘSD stavební povolení, z toho jedno zatím nepravomocné. Průměrná doba modernizace jednoho úseku bude 11 měsíců. Hlavní stavební práce začnou příští rok v březnu.

Během stavebních prací by měl být většinou zajištěný provoz ve dvou pruzích v obou směrech. To bude umožněno rozšířením vozovky o 75 cm v přípravné etapě. Po několik dní bude ale počet pruhů omezený. Rychlost bude snížená ze 130 km/h na 80 km/h.

Projektová cena modernizace jednotlivých úseků z celkem 21 částí se pohybuje mezi jednou a dvěma miliardami Kč. Skutečné ceny by ale podle očekávání ŘSD měly být nižší. Po zhotoviteli bude stát mimo jiné požadovat pracovní dobu nejméně 16 hodin denně a maximum činností i v zimním období.

Odhady celkových nákladů jsou na 24 miliardách

Podle Petra Moose z dopravní fakulty ČVUT půjde o komplexní projekt, který se uskuteční za plného provozu, navíc za situace, kdy není dokončeno alternativní spojení přes rychlostní silnici R35.

"Motoristé musí počítat se zhoršením situace na D1. Možná je to přinutí k využití jiných druhů dopravy, například železnice," dodal.

Na uzavírkách chce ŘSD ve spolupráci s policií využít telematické systémy. Uzavírky budou na každých dvou kilometrech sledovat kamery, které budou zjišťovat především tvorbu kolon, a motoristy budou informovat mobilní LED tabule.

Modernizace zahrnuje vedle rozšíření z 26,5 na 28 metrů opravu konstrukce vozovky, úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů, rozšíření dálničních mostů a nadjezdů, opravu kanalizace, výměnu svodidel, modernizaci systému tísňového volání, doplnění telematických zařízení, výměnu kabelových vedení a doplnění protihlukových opatření.

Celkem je 160 km dálnice rozdělených do 21 úseků. Součástí každého úseku je jedna mimoúrovňová křižovatka. Odhadovaná doba modernizace se pohybuje mezi pěti a deseti lety. Celkové náklady se pohybují okolo 24 miliard Kč a na financování by se měl podílet evropský operační program Doprava.

 

Právě se děje

Další zprávy