Tři čtvrtiny Čechů chtějí zálohované PET lahve, plastové kelímky si odepře jen pětina

ČTK ČTK
29. 11. 2018 12:19
Téměř tři čtvrtiny Čechů si myslí, že plastové lahve by měly být zálohované. Šest z deseti Čechů by při nákupu upřednostnilo potravinu bez obalu, vlastní obaly si do obchodu alespoň občas nosí čtvrtina respondentů. Plastové lahve třídí téměř devadesát procent lidí. Vyplývá to z průzkumu společnosti KPMG o nákupních zvyklostech v ČR.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock.com

Více než polovina respondentů při nákupu nápojů ve skle přihlíží k tomu, zda je lahev vratná. Zatímco v obchodech většina Čechů o obalech přemýšlí, mimo obchody jen pětina lidí vůbec nekupuje do jednorázových kelímků kávu, čaj, pivo či limonády. "Nejnižší podíl nákupu jednorázových kelímků je ve věkové skupině 55 až 64 let, zde se jedná o 7 z 10 dotázaných," uvádí tisková zpráva KPMG. Nejčastěji z nich Češi pijí na venkovních akcích a festivalech.

Balenou neperlivou vodu v PET lahvích alespoň někdy kupuje 70 procent respondentů, přestože drtivá většina má v domácnosti k dispozici pitnou vodu. Častěji ji kupují lidé na venkově a mladší, rozdíly podle věkových kategorií či místa bydliště ale nejsou výrazné.

Všechny nebo většinu PET lahví třídí 88 procent respondentů, dalších osm procent alespoň polovinu. Méně než polovinu třídí dvě procenta lidí a tři procenta odpověděla, že PET lahve vůbec do kontejnerů na plasty nevyhazuje. Podle průzkumu roste podíl třídících lidí s věkem: v kategorii 18 až 24 let třídí všechny nebo většinu lahví 83 procent lidí, zatímco lidé nad 45 let z 90 procent a více. Častěji recyklují lidé z vesnic a menších měst do 100 tisíc obyvatel.

Podle statistik Autorizované obalové společnosti EKO-KOM za rok 2017 odpad soustavně třídí 73 procent Čechů, v průměru každý ročně vytřídí 20,7 kilogramu papíru, 13,2 kg plastů, 12,6 kg skla a bezmála půl kilogramu nápojových kartonů. EKO-KOM provozuje celorepublikový systém zajišťující zpětný odběr a využití odpadů z obalů.

Průzkum se uskutečnil v květnu a červnu a zúčastnilo se jej 1000 respondentů, kteří mají v domácnosti na starosti většinu nákupů potravin. Ze 70 procent to byly ženy.

Má zákaz plastových brček a kelímků smysl?

Evropská komise si uvědomila, že nemůžeme náš blahobyt stavět na neustálé spotřebě surovin, říká Ivo Kropáček z hnutí DUHA. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Disney bude od zaměstnanců vyžadovat očkování

Walt Disney Company se přidala k firmám, které od svých zaměstnanců začnou vyžadovat očkování proti nemoci covid-19. "Očkování je nejlepší nástroj, kterým můžeme celosvětovou pandemii dostat pod kontrolu a ochránit naše zaměstnance," vysvětlil agentuře AP mluvčí společnosti, jež provozuje zábavní parky, televize, filmová studia i vydavatelství.

Zaměstnancům, kteří dosud očkovaní nejsou, Disney poskytne 60 dnů na to, aby se nařízení přizpůsobili. Po dohodě s odbory rovněž firma oznámila, že očkování bude vyžadovat od všech budoucích pracovníků. Stejně jako Disney hodlají očkování od zaměstnanců vyžadovat firmy Walmart, Google, Facebook, Twitter, Uber, Lyft nebo noviny Washington Post. Podobné opatření, byť zatím ne plošně pro všechny pracovníky, zavádí i videotéka Netflix.

Zdroj: AP
Další zprávy