Ťokův návrh by přinesl více STK, ale i vraků, tvrdí poslanec, který ministra porazil

Radek Bartoníček Radek Bartoníček
10. 12. 2016 20:03
Nechtěli jsme příliš velký počet stanic technické kontroly (STK), protože potom by mohly jezdit po silnicích i vraky aut, odpovídá v rozhovoru pro Aktuálně.cz poslanec ANO Martin Kolovratník na otázku, proč s dalšími poslanci zabránil možnosti zřídit výrazně větší množství STK. Toto velké rozšíření navrhl v Poslanecké sněmovně ministr dopravy Dan Ťok (ANO), ale ke svému velkému zklamání neuspěl. Stát tak bude nadále přísně regulovat počet STK, takže nebude výjimkou případ, na který tento týden Aktuálně.cz upozornilo. Podnikatel ze Znojemska zaplatil za "pouhou" licenci na provozování STK 20 milionů korun.
Poslanec Martin Kolovratník porazil "svého" ministra Dana Ťoka.
Poslanec Martin Kolovratník porazil "svého" ministra Dana Ťoka. | Foto: Vojtěch Marek

Není zrovna obvyklé, aby poslanec porazil při nějakém důležitém hlasování ministra. Zejména, když to byl ministr ze stejné strany. Vám se to podařilo, když jste prosadil jinou budoucnost stanic technické kontroly (STK) než ministr dopravy Dan Ťok. Jak je to možné? 

Faktem je, že s panem Ťokem jsme ve velkém rozporu. Všimněte si ale toho, že pro můj návrh hlasovalo 133 poslanců, což je hodně.

Překvapilo vás to?

Překvapilo, vůbec jsem to nečekal.

Ale čím to bylo? Já si to vysvětluji tím, že buď lobbing stávajících majitelů STK byl tak mohutný, nebo si poslanci skutečně mysleli, že návrh ministra není dobrý...

Platí druhá možnost. Návrh ministerstva dopravy nebyl dobrý. A já jsem si svůj návrh odmakal, jezdil jsem se dívat na všechna místa, která se STK týkají.

Podle schváleného návrhu přibude k současným přibližně 370 STK nemnoho dalších. Proč? Zejména, když se ukazuje, že STK je málo, a mnozí řidiči nadávají, že musí čekat dlouho na prohlídku svého auta. Současná situace je pro majitele STK zlatým dolem.

Ano, je. To je samozřejmě pravda.

Ale proč jste tedy byl proti většímu rozšíření STK, jak to marně navrhoval ministr Ťok?

Poslanci se báli dvou věcí. Že dojde k nekontrolovatelnému rozšíření STK a že si bude moci ministerstvo tuto oblast dál upravovat jen samo díky vyhlášce. Já jsem přišel s tím, že vše musí být v zákoně, zákon je vyšší a trvalejší norma. A to byl možná hlavní důvod, proč se ke mně tolik poslanců přiklonilo. Řekli, že toto má být regulované odvětví, které si má stát hlídat a dělat pečlivé kontroly, aby se na silnice nedostávaly vraky. 

Takže si podle vás za to může zčásti ministerstvo?

Ministerstvo celkovou liberalizaci v této oblasti začalo řešit pokoutně během léta změnou vyhlášky, o které nikoho neinformovalo. A poslanci z různých stran mi říkali, že díky mému návrhu bude vše věcí zákona. Pokud bude chtít nějaká jiná vláda a jiný ministr změnu ohledně STK, budou muset přijít do sněmovny a požádat o to poslance. Takovou náladu jsem cítil ve sněmovně mnohem více než nějaký lobbing.

Ale ministerstvo chtělo podstatně více STK, což by motoristé uvítali. O kolik STK se navýší počet podle vašeho návrhu?

Mělo by vzniknout přibližně 35 nových STK pro osobní auta a čtyři pro užitkové automobily a autobusy. Jde o zvýšení o jedenáct dvanáct procent oproti současnému stavu.

Ale co říkáte na názor ministra Ťoka, že podle vašeho návrhu možná nepřibude skoro žádná STK, a jen tak zabetonujete současný stav?

Souhlasím s tím, že ti, kteří už mají STK, mají od státu garantovaný byznys. A souhlasím s ministrem také v tom, že bychom do tohoto byznysu měli pustit více firem. Není důvod nějaké skupině podnikatelů jejich byznys krýt, protože je důležité, aby lidé na STK dlouho nečekali, nestáli ve frontách, aby byly STK dostupnější.

No ale proč jste tedy nehlasoval pro návrh ministra Ťoka?

Protože cestu ministerstva považuji za extrémní, znamenala by nárůst STK třeba i o tisíc stanic. Mohli bychom dopadnout jako v Polsku, kde stát nebyl schopný kontrolovat kvalitu STK. Jestliže by bylo mnohem více STK, jak by ministerstvo zajistilo jejich kontrolu? Nabralo by třeba 300 lidí na kontrolu? Bylo by mnohem pravděpodobnější, že by motorista přijel do poctivé STK, kde by mu řekli, že má například volné čepy, a on by jel o ulici dále, kde by mu dali povolení, že má auto v pořádku. Na tyto obavy poslanci slyšeli.

Ale nevykreslujete celou věc příliš černě?

Ne. Všichni napříč politickým spektrem jsme byli zajedno, že nebudeme uzavírat počet STK, ale nebudeme také postupovat tak bláznivě jako ministerstvo. Já chci, aby to byla evoluce, a ne revoluce.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Merkelová podpořila na mítinku svého stranického kolegu Lascheta, varovala před levicovou vládou

Německá dosluhující kancléřka Angela Merkelová na mítinku ve Stralsundu osobně podpořila svého stranického kolegu z konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, který se chce po nedělních parlamentních volbách postavit do čela Německa. Ústředním tématem setkání s voliči, při kterém vydatně pršelo, bylo varování před levicovým obratem Německa, který by mohl nastat v případě vítězství sociálnědemokratického kandidáta Olafa Scholze.

"Budeme se muset vrátit k řádným financím," prohlásila Merkelová s tím, že Německo má nyní nadměrné výdaje kvůli následkům pandemie nemoci covid-19. Masivní podpora k udržení pracovních míst vedla k velkému zadlužení. Pokud by volby vyhrál Scholz a do vlády pozval vedle Zelených také postkomunistickou Levici, rozpočtové hospodaření by podle kancléřky do pořádku nedal.

Laschet před koalicí sociálních demokratů, Zelených a Levice varuje opakovaně, podle něho by to znamenalo politické zemětřesení. Před politickým obratem země doleva varoval i Michael Sack, konkurent sociálnědemokratické premiérky Meklenburska-Předního Pomořanska Manuely Schwesigové. V této spolkové zemi se v neděli vedle parlamentních voleb konají i zemské volby, do kterých konzervativce vede Sack.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

České fotbalistky deklasovaly doma v kvalifikaci MS Kypr

České fotbalistky deklasovaly ve druhém kvalifikačním utkání o postup na mistrovství světa v roce 2023 na domácím hřišti Kypr 8:0 a dostaly se se čtyřmi body do čela neúplné tabulky skupiny C. Andrea Stašková s Lucií Martínkovou daly v Liberci dvě branky, po jedné přidaly Kamila Dubcová, Tereza Krejčiříková, Klára Cvrčková a jeden gól byl vlastní.

Osmigólovým vítězstvím vyrovnaly svěřenkyně trenéra Karla Rady výhru nad Ázerbájdžánem z kvalifikace MS ze srpna 2010. Jejich rekordním triumfem je vítězství 12:0 nad Litvou z roku 1997.

Ve druhém duelu skupiny C se dnes od 20:45 představí favorizované Nizozemky na hřišti Islandu.

České reprezentantky chtěly v Liberci navázat na úspěšný úvod kvalifikace, kdy v prvním zápase remizovaly na hřišti obhájkyň stříbra a úřadujících evropských šampionek z Nizozemska 1:1. Proti kyperskému outsiderovi se dostaly do vedení už v 9. minutě, kdy povedenou týmovou akci zakončila Stašková.

O tři minuty později se podařilo Češkám náskok zvýšit poté, co si centr Szewieczkové srazila do vlastní brány Charalambusová. Radův výběr dál udával tempo hry a v úvodní půlhodině se prosadila i důrazně dorážející Dubcová. Do přestávky se trefila po přihrávce Staškové tvrdou střelou také Krejčiříková.

Také ve druhé části Češky dominovaly a po dvou přesných hlavičkách Martínkové a další trefě Staškové se dostaly do vedení o sedm gólů. Konečný stav zpečetila ve třetí minutě nastaveného času střídající Cvrčková. Dvacetiletá útočnice dosáhla premiérové branky při prvním startu v národním dresu.

Na mistrovství světa, které budou v roce 2023 společně hostit Austrálie a Nový Zéland, z Evropy přímo postoupí devět vítězů kvalifikačních skupin, celky z druhých míst čeká baráž. Radovy svěřenkyně usilují o premiérovou účast na velkém turnaji.

Utkání skupiny C kvalifikace mistrovství světa 2023 fotbalistek v Liberci:

ČR - Kypr 8:0 (4:0)

Branky: 9. a 63. Stašková, 56. a 65. Martínková, 12. vlastní Charalambusová, 26. Dubcová, 42. Krejčiříková, 90.+3 Cvrčková.

Sestava ČR: Votíková - Šlajsová (71. Ringelová), Bertholdová, Necidová, Bartoňová (57. Mrázová) - Krejčíříková (58. Bužková), Cahynová, Dubcová - Stašková, Martínková (71. Cvrčková), Szewieczková (57. Chlastáková). Trenér: Rada.

Zdroj: ČTK
Další zprávy