Praha - Čerstvou aféru německé automobilky Volkswagen, která přiznala falšování údajů o emisích svých naftových motorů, už řeší i český ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Na středečním jednání se zástupci VW, pod nějž patří i česká automobilka Škoda, se dohodl na prošetření celé kauzy v tuzemsku. Tedy především toho, kolika vozů v Česku se problém týká. Tento údaj zatím Ťok nemá. "Předpokládám, že nám ho dají," řekl ministr.
Dodal, že je připraven svolat majitele dotčených automobilů do servisů. "Tam by jim výrobce bezplatně všechny parametry motoru zkontroloval a případně opravil," sdělil Ťok.
Jeho lidé navíc prověří ve spolupráci s německým spolkovým ministerstvem dopravy, že se skandál skutečně týká jen starších vozů, a nikoliv nových. "Zároveň se obrátíme na příslušnou autoritu ve Velké Británii, kde probíhá homologace vozidel tovární značky Škoda pro evropský trh," podotkl Ťok.
11 milionů šidících aut
Kauzu odhalili úředníci v USA, má však přesah i do Evropy. Zástupci VW tento týden na základě vyšetřování v zámoří potvrdili, že u 11 milionů aut jezdících po celém světě je nainstalovaný speciální program, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku.
Stejné naftové motory s podvodným speciálním programem, který umí ošidit emisní kontrolu, jsou nejen ve vozech VW. Pohánějí i značky Audi nebo Škoda.
Mladoboleslavská automobilka už také přiznala, že upravené motory použila například u vozů druhé generace modelů Fabia, Octavia nebo Superb.
Čeští majitelé VW jsou zatím v klidu
Přesto jsou zatím čeští řidiči v klidu. Z miniankety online deníku Aktuálně.cz mezi tuzemskými prodejci jednoznačně vyplynulo, že zákazníci nezpanikařili a nezahrnuli prodejce dotazy nebo žádostmi o kontrolu jejich auta.
"Nikdo nám zatím kvůli tomu nevolal. Navíc je to hodně čerstvá zpráva," řekl Jan Simandl, vedoucí servisu vozů VW a Audi v Autosalonu Louda, který má pobočky ve středních, východních i severních Čechách.
Totéž potvrdil i manažer servisu pražské společnosti Auto Jarov Martin Kulhánek. "Dosud jsme nezaznamenali zájem zákazníků o tento problém," řekl Kulhánek.
Prodejci se navíc shodují: českého zákazníka emise nezajímají tolik jako přímé náklady na provoz vozidla. Tedy hlavně spotřeba, která ale podle autosalonů není šizená a odpovídá skutečně údajům od výrobce.
Z kauzy už se mezitím v Německu stal také politický problém a přišly i ekonomické dopady. Cena akcií Volkswagenu se od pondělka propadla zhruba o třetinu.
Skandál podle všeho nejpozději v pátek smete i šéfa koncernu Martina Winterkorna, který už se za firmu veřejně omluvil.