Praha - Státní maturitu letos nezvládlo 18,7 procenta z těch, kteří ji vykonávali poprvé, což je nejhorší výsledek od jejího zavedení v roce 2011.
Maturanti se ve srovnání s loňským rokem zhoršili ve všech předmětech.
Vedle matematiky, z níž propadlo 24,1 procenta studentů, dopadla nejhůře němčina s více než pětinou neúspěšných. ČTK to dnes sdělil mluvčí centra pro přípravu maturit Cermat Jan Pohanka.
Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) je to pro ministerstvo školství alarmující výsledek, současně to ale vnímá jako důkaz, že zkouška není nastavena benevolentně a plní svou roli udržování úrovně středoškolského vzdělání.
Neúspěšnost prvomaturantů ve společné části se oproti loňsku zvýšila o 2,5 procentního bodu. Letošek překonal i dosud nejhorší rok 2012, kdy propadlo 18,2 procenta studentů.
"Problém není ani tak meziroční zhoršení, ale příliš vysoké procento neúspěšných. Je to neefektivní a neekonomické. Podle mého názoru je příliš mnoho studentů na maturitních oborech," řekl Radiožurnálu ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).
"Je to alarmující výsledek pro ministerstvo školství, ale není to něco, co by bylo dramaticky překvapivé," komentoval výsledek maturit Sobotka, podle něhož se školství potýká s řadou problémů.
"Na jednu stranu je to asi špatná zpráva o tom, že nám ze základních škol na střední školy přichází děti, které mají horší znalosti a na středních školách se ty znalosti nedaří tolik zlepšovat. Ta dobrá zpráva je, že se daří držet určitou úroveň pro státní maturity," řekl premiér.
Výsledek státních maturit pokládá za signál toho, že tato zkouška není nastavena příliš benevolentně a plní svou roli. "Aby byla určitou laťkou, která bude kontrolovat a pomáhat udržovat úroveň středoškolského vzdělání v České republice," dodal Sobotka.
K výraznému meziročnímu zhoršení došlo v angličtině, kterou tentokrát nezvládlo 9,5 procenta maturantů. Loni to bylo o 3,1 procentního bodu méně. Z češtiny propadlo 6,8 procenta studentů, což je o 0,4 procentního bodu více než loni.
Prohloubil se rozdíl mezi jednotlivými typy středních škol. Na gymnáziích státní maturitu nezvládla jen 3,3 procenta z těch, kteří ji konali v řádném termínu. Na nástavbách, které byly na opačném konci spektra, to bylo 44,8 procenta. Při započítání všech maturantů se tam neúspěšnost dokonce na tři desetiny přiblížila padesátiprocentní hranici.
Podobně jako ve společné části se neúspěšnost zvýšila i v profilové části maturit, tedy zkouškách z odborných předmětů, které si školy organizují samy. Zatímco loni ji nezvládlo 6,5 procenta, letos to bylo 6,9 procenta středoškoláků.
Maturity opět prokázaly pokles produktivních dovedností žáků, uvedl v tiskové zprávě Cermat. Zatímco při řešení uzavřených úloh s výběrem z možností byli maturanti úspěšnější než v předchozích letech, klesla naopak jejich schopnost řešit otevřené úlohy, kde musejí odpovědi sami formulovat.
Studenti se mohou odvolat
V řádném termínu na jaře absolvovalo první pokus maturitní zkoušky 70 236 žáků. Bezmála deset tisíc přihlášených nakonec k maturitě z různých důvodů nešlo. Didaktické testy a písemné práce probíhaly od 2. do 13. května, ústní zkoušky mohli ředitelé středních škol naplánovat mezi 16. květnem a 10. červnem.
Proti výsledkům maturit se mohou studenti odvolat, lhůta pro podání odvolání proti výsledku ústní zkoušky přitom vyprší 30. června. K 18. červnu Cermat evidoval bezmála 2500 odvolání, přičemž většina z nich se týkala didaktických testů.
"V porovnání s rokem 2013 došlo k poklesu počtu žádostí ke srovnatelnému datu o zhruba 21 procent," uvedl Cermat. Zatím bylo posouzeno asi 2300 odvolání, kladné doporučení bylo vydáno ve 156 případech. Z toho bylo třicet didaktických testů a 126 písemných prací.