Praha - Mladoboleslavská škodovka, nošovický Hyundai i kolínská společnost TPCA by přivítaly, pokud by se stát inspiroval německým vzorem a začal lidem dotovat nákup nových vozidel.
"Zcela určitě by to podpořilo prodej," řekl Aktuálně.cz Petr Vaněk, mluvčí společnosti Huyndai. Obdobně se vyjádřili i představitelé dalších dvou automobilek, na něž rovněž dolehla světová finanční krize.
V Německu od minulého týdne vláda garantuje, že každému zájemci doplatí při koupi nového vozu až 2,5 tisíce eur, pokud předá své staré auto k ekologické likvidaci. Dotace na nové vozy je součástí druhého záchranného balíčku pro německou ekonomiku.
Ministerstvo průmyslu nyní analuzuje, zda by podobný systém nemohlo zavést také v Česku. "Zatím je ale předčasné říkat jakékoli podrobnosti," řekl Aktuálně.cz mluvčí Radek Bartovský.
Jakákoli podpora pomůže
Zástupci všech tří automobilek se shodují, že jakákoli podpora by pomohla k tomu, aby se znovu zvýšila výroba nových vozidel, na nichž je česká ekonomika závislá.
"Dělají to vlády po celém světě," řekl Petr Vaněk z Hyundai. Dodal, že jeho firma v reakci na finanční krizi například od ledna prodloužila záruku na nové automobily ze dvou na pět let.
Zároveň chce s předstihem nabídnout dva nové modely a tím oslovit zákazníky. "Naše mateřská firma je sice z Koreje, ale my jsme česká společnost, která zaměstnává z 98 procent české občany," poznameal Vaněk.
Mluvčí TPCA Radek Kňava uvedl, že pro tuto kolínskou firmu je prioritní vývoz. "V České republice prodáváme naši zhruba jednodenní produkci, necelých patnáct set vozů. I tak bychom státní podporu uvítali," řekl Aktuálně.cz Kňava.
Můžeme ještě slevit
Nejprodávanějším v Česku vyráběným modelem automobilky Hyundai je typ s označením i30, jehož základní cena je zhruba 330 tisíc korun. Se státní podporou by se dal pořídit výrazně pod 300 tisíc.
Menší Hyundai Getz nyní vyjde v základní verzi na přibližně 220 tisíc, se státní dotací by cena klesla pod 200 tisíc korun.
Mladoboleslavská škodovka před lety uspořádala akci "Vyměň svou starou za novou", jejímž smyslem bylo rovněž podpořit prodej nových aut. Firma od zájemců koupila za odhadní cenu jejich starou škodovku a se slevou prodala nový automobil. Do autosalonů dorazily tisíce motoristů.
"O akci byl docela zájem," řekl Aktuálně.cz mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý. V případě, že by se stát rozhodl podporovat prodej nových vozů, mohla by škodovka podle Černého také přispět například slevou vybraných modelů.
"I my bychom se mohli na zvýhodnění nových aut nějak podílet," připustil mluvčí mladoboleslavské škodovky Jaroslav Černý.
Čtěte blog Radka Špicara ze Škody Auto: Automobilky v roce krize |