Praha - Až desetitisícový poplatek, který musí od ledna zaplatit každý motorista při registraci ojetiny, pomohl k tomu, že se do republiky přestávají dovážet přestárlá vozidla.
"Dovoz vozidel nesplňujících alespoň devět let starou emisní normu EURO 3 se téměř zastavil," řekl končící ministr životního prostředí Martin Bursík. Smyslem ekologické daně je vytlačit z českých silnic auta, která nejvíc škodí životnímu prostředí.
"Zpoplatnění registrací přestárlých vozidel se příznivě projevilo v dovozu ojetých osobních automobilů," konstatoval i Svaz dovozců automobilů.
Průměrné stáří českého vozového parku bylo ještě před zavedením registračního poplatku pro nejstarší vozidla více než 14 let, což bylo v Evropě vysoce nadprůměrné číslo. "Podíl vozidel starších deseti let se ale snížil z loňských 29 procent na 18 procent," dodal svaz dovozců.
Z registru vyřazeno na 150 000 aut
Podle ministerstva životního prostředí má ekologická daň zásluhu i na tom, že od prosince 2008 do března 2009 bylo z úředního registru automobilů vyřazeno zhruba 150 tisíc vozidel.
"Ve srovnání se stejným obdobím v předcházejících letech to představuje téměř pětinásobný nárůst," poznamenal Bursík.
Dodal, že za první tři měsíce novely zákona o odpadech se na poplatcích za registraci přestárlých aut vybralo okolo 65 milionů korun, které se použijí na ekologickou likvidaci autovraků.
"Čím starší auto, tím náročnější, složitější a dražší je jeho rozebrání a ekologická likvidace," vysvětlil mluvčí ministerstva Jakub Kašpar.
Není to jen zásluha ekologické daně
Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek se ohradil proti tomu, že by masivní odhlašování automobilů z registru bylo jen díky nové ekologické dani. "Určitě to není jen zásluhou tohoto poplatku," řekl Aktuálně.cz Šípek.
Podle Šípka se na vyřazování aut podepsalo i to, že Česká kancelář pojistitelů začala od ledna vymáhat od majitelů aut pokutu, pokud nezaplatili povinné ručení. "Vidím vliv obou opatření tak padesát na padesát," odhadl Šípek.
Až polovina exhalací pochází z automobilů
Znečištěné ovzduší je hlavním problémem českého životního prostředí. Čím dál víc se přitom na špinavém ovzduší podílí právě automobilová doprava.
U prachových částic je to zhruba ze třetiny a u nejnebezpečnější frakce jemných prachových částic dokonce téměř z poloviny.
Na mikroskopické částice prachu, které vnikají hluboko do dýchacícho ústrojí, se přitom mohou vázat i další škodliviny včetně rakovinotvorných látek. Ovzduší znečištěné "neviditelným" prachem se podle expertních odhadů každoročně podílí na předčasném úmrtí až několika tisíc Čechů.
"Doprava je i zásadní příčinou nepříznivého vývoje celkových emisí skleníkových plynů a znečištění ovzduší přízemním ozonem," poznamenal mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.
Stará auta zároveň už neodpovídají moderním požadavkům na bezpečnost silničního provozu.