reklama
 
 

Správci dálnic chtějí modré majáčky. Ťok souhlasil, teď váhá

29. 7. 2015 5:30
Podle dopravního experta majáčky na ŘSD nepotřebují. Patří hlavně záchranářům, hasičům a policii. V minulosti přednostní právo na silnicích marně požadoval třeba šéf Ústavního soudu.

PrahaŘeditelství silnic a dálnic chce na střechu některých služebních aut modré majáčky, které jim stejně jako hasičům nebo policistům zajistí přednost v jízdě.

Správci dálnic argumentují tím, že se jejich lidé musí dostat rychle k nehodám a začít například s opravami. Současné oranžové majáky jim ale k přednosti nestačí, řidiči je prý nepouštějí.

Kritici přitom upozorňují, že technici ŘSD nepotřebují být u nehod stejně rychle jako záchranáři nebo policie. Navíc by se podle nich mělo obecně s majáky šetřit. Mimo jiné právě proto, aby neztratily váhu, měly je jen ty nejdůležitější státní složky, a řidiči je tak respektovali.

"Nejsem si jistý, že by modré majáky byly účelné. ŘSD by měly stačit oranžové," uvedl expert na bezpečnost dopravy Roman Budský, který v minulosti vedl oddělení Besip na ministerstvu dopravy a dnes se angažuje v projektu Tým silniční bezpečnosti.

Správci dálnic chtějí povolení získat pro více než dvě desítky svých vozů po celé republice. "ŘSD předpokládá využití jednoho modrého majáku na každém středisku údržby dálnice. V současné době je takovýchto středisek jednadvacet,“ uvedla mluvčí státní dálniční organizace Nina Ledvinová.

Nejasný přístup ministra

Požadavek musí schválit vláda. O tom, zda se bude majáky pro ŘSD kabinet zabývat, by mohl ministr dopravy Dan Ťok rozhodnout tento týden. Jak se k majáčkům pro silničáře nakonec postaví, není jasné. Na první dotaz redakce Aktuálně.cz nejdřív napsal, že je zřejmě nepovolí.

Přitom v polovině července při poradě na ministerstvu nápad podpořil. Když mu redakce jeho názor z porady připomněla, Ťok svá slova upravil. "Máte pravdu v tom, že jsem chtěl a stále chci podpořit bezpečnost a pomoci ŘSD. Vedeme ale jednání, jak to udělat a nedat prostor k zneužití," napsal Ťok.

Roman Váňa, předseda sněmovního výboru pro bezpečnost, který se ke změnám také vyjadřuje, by ŘSD majáky přiznal. "Problém bych s tím neměl. Podobně to mají třeba v Německu. I u nás mají toto právo dopravní podniky velkých měst právě proto, aby se dřív dostaly na místo nehody," tvrdí Váňa.

Manažerům ne

Kromě integrovaného záchranného systému mají nárok na modré majáčky politické špičky v čele s prezidentem, ministry a šéfy parlamentních komor, dále velení armády, některé dopravní podniky nebo celníci.

V minulosti se řešila řada případů, kdy majáčky zneužívali manažeři, politici nebo soukromí dopravci ve zdravotnictví. Ministr proto striktně nesouhlasí například s tím, aby majáky využívalo vedení úřadu. ŘSD přitom slibuje, že generální ředitel ani jiný vedoucí pracovník by se k vozidlu s právem přednostní jízdy nedostali.

"Vozidlo bude využívat provozní technik, mistr nebo vedoucí střediska údržby podle aktuální dosažitelnosti. Ten bude také řídit činnost pracovníků ŘSD na místě nehody dle pokynů velitele zásahu,“ dodala mluvčí Ledvinová.

Seznam institucí, které mají nárok na modré majáčky, se čas od času někdo pokusí rozšířit – například ministr dopravy úřednického kabinetu Jiřího Rusnoka Zdeněk Žák chtěl majáky povolit i šéfům všech tří tajných služeb. Neúspěšně.

Naposledy se na seznam "privilegovaných“ pokoušel loni na podzim dostat předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský. Argumentoval tím, že při častých cestách z Brna do Prahy zbytečně ztrácí čas čekáním v kolonách na dálnici D1. Narazil ale jak u tehdejšího ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), tak u poslanců, kteří mu vzkázali, ať jezdí vlakem.

Právě Ťokův předchůdce Prachař se snažil užívání majáčků omezit. Navrhoval například, aby ho nesměli používat dobrovolní hasiči, horská služba, celníci, energetici, kynologičtí záchranáři nebo dopravní podniky. Ministerstvo ale nakonec od plánu ustoupilo – kritiku vzbudil především fakt, že by přednost neměli dobrovolní hasiči a horští záchranáři.

autor: Lucie Stuchlíková | 29. 7. 2015 5:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama