Praha - Sondy na dálnici D47 objevily zásadní nedostatky, chybí kamenná drť přímo pod asfaltovým povrchem vozovky, která má stavbu stabilizovat. Část již zprovozněné dálnice bude tedy podle expertů zřejmě třeba bourat.
Řekl to ministr dopravy Zdeněk Žák. D47 je známá zejména kvůli snížené rychlosti v důsledku zvlnění části povrchu. Kvůli řadě vad na dálnici a mostních objektech se stát se zhotovitelem pře už od jejího zprovoznění v roce 2008.
"Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu," řekl Žák. Zatím není jisté, jak velkou část dálnice případné bourání postihne.
Celkem ministerstvo plánovalo uskutečnit zhruba stovku sond. Výsledky jsou k dispozici od desítek z nich a chybějící materiál v konstrukční vrstvě potvrzují všechny.
Chybějící část dálnice může podle ministerstva podstatným způsobem ovlivnit kvalitu a životnost stavby a také bezpečnost provozu. Nová zjištění podle ministerstva zásadně změní taktiku státu při jednání se zhotovitelem dálnice. Tím jsou ODS-Dopravní stavby Ostrava, vedoucí konsorcia, které zhruba osm kilometrů dlouhý dálniční úsek u Ostravy stavělo. Eurovia následně ODS-Dopravní stavby Ostrava převzala.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů. První ze sporů ŘSD vyhrálo začátkem října.