Doposud šéf rozhlasu Zavoral využíval Škodu Superb, která by nová v požadované výbavě stála o 400 tisíc korun méně než nově zakoupené Volvo, ukázal propočet webu (najdete zde i snímek vozu).
Rozhlas na nové vozidlo vypsal výběrové řízení, na které vyčlenil 1,7 milionu korun. Podle podmínek se mělo jednat o vůz vyšší kvality doplněný luxusní výbavou. Například automatickou převodovkou, pohonem na všechna čtyři kola nebo koženými vyhřívanými sedačkami.
Podle zadání chtěl rozhlas vybírat z aut jako BMW pět nebo šest, Audi A6 nebo A7, Mercedes CLS a E nebo Škody Superb.
"Na základě řádně vypsané a vyhodnocené veřejné zakázky byla uzavřena kupní smlouva na vozidlo model Volvo S90 ve výbavě, která odpovídá standardu vyšší střední třídy. Konečná cena činila 1 343 913,- Kč bez DPH. Jen na okraj - tato částka odpovídá zhruba 0,06 procenta rozpočtu ČRo," uvedl pro web mluvčí ČRo Jiří Hošna s tím, že nové vozidlo odpovídá kvalitou předchozí Škodě Superb.
Podle Hošny vůz slouží zejména k "k plnění reprezentativních účelů dalších členů vrcholového managementu ČRo. Slouží také pro přepravu významných hostů, zejména zahraničních, do ČRo."
Podle propočtu HlídacíPes.cz by nový vůz Škoda Superb v požadované kvalitě stál zhruba o 400 tisíc méně než nově zakoupené Volvo. Podle webu by Škoda Superb stála 1,16 milionu korun s DPH, což je zhruba 971 tisíc bez daně.
Ostentativní projev 'reprezentativnosti'
Nákup luxusního auto kritizují rozhlasové odbory. "Nechápeme, proč by kvalitní a luxusní vůz domácí výroby, který ostatně pro reprezentativní účely využívá velké množství českých politiků na nejvyšší úrovni a ředitelů významných institucí, nebyl dostatečně důstojný pro vedení Českého rozhlasu," odepsal na dotaz HlídacíPes.org ředitel rozhlasových odborů Jiří Hubička.
Podle Hubičky má celá věc také morální rozměr. "V době, kdy vedení propustilo několik desítek zaměstnanců, z nichž dnes většina rozhlasu citelně chybí, je investice do takto ostentativního projevu 'reprezentativnosti' výrazem pohrdání zaměstnanci, zejména pak těmi, kteří byli (s odůvodněním, že je třeba šetřit) propuštěni," myslí si Hubička.
Mluvčí ČRo Hošna ale oponuje tím, že zaměstnancům byly zvýšeny mzdy a zároveň jim byly navýšeny položky v systému sociálních benefitů.
Veřejnoprávní televize naopak žádná podobná vozidla nevlastní. "Česká televize nemá vozy, které jsou určeny výhradně pro reprezentativní účely. Generální ředitel Petr Dvořák jezdí v Audi A8. Jde o jeho soukromé vozidlo, které si pořídil ze svých soukromých prostředků," řekla Aktuálně.cz mluvčí televize Karolína Blinková.