Karlovy Vary - Vedení Karlovarského kraje dopisem ministrovi dopravy podpořilo možnost zrušení dálničních poplatků na rychlostních silnicích, které ani na jednom konci nenavazují na dálniční síť.
Podle hejtmana Josefa Novotného (ČSSD) o tom uvažuje ministr dopravy Zdeněk Žák. Kraj chce ale také dál prosazovat i takzvané krajské dálniční známky, řekl hejtman.
V Karlovarském kraji je silnice R6 dlouhá 46 kilometrů, začíná v Chebu a končí v Karlových Varech. K nejbližší další dálnici je to 85 kilometrů směrem na Prahu nebo přes 100 kilometrů směrem na Plzeň.
Přesto řidiči v kraji, pokud chtějí jezdit po R6, musí platit 1500 korun za užívání dálnic. S krajskou známkou by to bylo jen 300 korun, ale s tím, že by známka mimo kraj neplatila.
Novotný si nechal zpracovat studii, podle které by zavedení dálničních známek, které by platily jen na území konkrétního kraje nebo krajů, nemělo výrazný vliv na příjmy z dálničních známek.
"Dokonce si myslím, že by se příjmy mohly naopak zvýšit," uvedl hejtman. Nešlo by přitom o 14 odlišných známek, ale jednu, na které by se jen vyznačila platnost pro určitý kraje nebo kraje.
Podle Novotného řada rodin například používá dvě auta, přičemž jedno má dálniční známku a druhé je používáno spíše na místní pojíždění. "Pokud by byla možnost si koupit známku jen pro jeden kraj, určitě by to řada lidí využila," řekl hejtman.
Navýšení nákladů na výrobu kuponů
Jenže změnit současný systém zpoplatnění silnic nebude podle vyjádření ministerstva dopravy jednoduché.
"Co se týče krajských dálničních známek, tak stanovisko ministerstva je neměnné, tedy negativní. Považujeme tento krok za nesystémový," sdělil mluvčí ministerstva Martin Novák. Znamenalo by to podle něj navýšení finančních nákladů na výrobu kuponů.
"Předpokládáme, že toto navýšení by kraje odmítaly hradit. Také by byla ztížená policejní či celní kontrola, hranice krajů kolikrát nekončí a nezačínají v obci, kde by se dalo případně z dálnice sjet," uvedl mluvčí.
Na druhou stranu podle něj záleží na konkrétním rozhodnutí ministra. "A ten se s návrhem jistě seznámí," dodal Novák.
Méně poničené silnice
Zrušit poplatek na komunikacích nenapojených na jinou dálniční síť ale také nebude snadné. "Musela by tomu předcházet změna zákona," doplnil mluvčí ministerstva dopravy.
Podle propočtů, které si nechal zpracovat hejtman, by zavedení krajských dálničních známek, na nichž by prodejce jen vyznačil, pro které kraje platí, mohlo mít na příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury dopad mezi minus 195 miliony korun až plus 126 miliony. Jde o necelá 0,3 procenta celkových příjmů fondu.
"Je ale také nutné do toho zahrnout i méně poničené silnice II. a III. tříd, ušetřený benzin nebo snížení spalin," uvedl Novotný.
Karlovarský kraj předložil Sněmovně návrh novely zákona o pozemních komunikacích, který se zavedením krajských dálničních známek počítá. Předlohu nyní posuzuje vláda.