Praha - Ostře sledovaný centrální registr vozidel, který se po tři týdny potýkal s rozličnými problémy, zatím nápor úředního dne přežívá jen s menšími potížemi a omezeními.
Nejzávažnější problémy nastaly v Pardubicích. Tamní úřad hlásil brzy po ránu asi hodinový výpadek.
Pětiminutový kolaps pak zaznamenali kolem 9:00 v Ostravě.
Podle ministerstva dopravy šlo v obou případech o problémy s připojením na internet. Na některých úřadech registr funguje jen omezeně.
Například ve Zlíně a v Kroměříži musejí úředníci některá data zadávat do systému stále ručně, což prodlužuje dobu vyřízení žádostí.
Registr vozidel ráno fungoval bezproblémově například v Brně, Jihlavě, Liberci a Plzni. Úředníci si ale i nadále stěžují na malou rychlost systému.
Problémy s připojením na internet
S nejzávažnějšími potížemi se ráno potýkali pracovníci pardubického úřadu, kterým systém hlásil chybu. Za výpadek nemohlo pardubické registrační pracoviště, ale ústředí v Praze, řekl šéf odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa.
Podle ministerstva dopravy se pardubický úřad nemohl přihlásit do systému, protože do podsystému starých vozidel nezaregistroval svou IP adresu. "My jsme tu IP adresu na požádání ministerstva dopravy zaslali minulý týden 27. července," reagoval Bakajsa.
Jednotlivá regionální pracoviště se podle něj sama k registru připojovat nemohou, protože to se dělá centrálně. Dodal, že systém začal fungovat v 09:10. V Pardubicích ráno čekaly na vyřízení změn ohledně aut tři desítky lidí. Než se podařilo registr znovu zprovoznit, většina z nich odešla.
Ministerstvo dopravy nyní z dostupných dat vyhodnocuje, na čí straně se stala chyba, řekl státní tajemník ministerstva dopravy Miroslav Drobný. Ranní výpadek z Pardubic je ale jediný případ ze všech registračních pracovišť. Jinde se podobné komplikace nevyskytly, dodal Drobný s tím, že se domnívá, že ani v tomto případě nejde o vinu systému centrálního registru vozidel.
Je nutné provést audit
Podle Karolíny Peake (LIDEM) je zapotřebí provést hloubkový audit, který by prověřil funkčnost registru, jeho cenu i formu zadání.
"Po ministru dopravy budu požadovat i vysvětlení některých jeho personálních propojení, na která upozorňují média," uvedla Peake s tím, že klíčové je podle ní plné a bezproblémové fungování registru.
Právě pro ministra dopravy Pavla Dobeše je bezproblémové fungování systému zásadní. Předseda vlády Petr Nečas jej totiž provázal s Dobešovým setrváním ve funkci.
Podle místopředsedy ČSSD Michala Haška by měl Dobeš ministerské křeslo opustit ještě v pondělí. Uvedl, že potíže s registrem vozidel již připomínají nekonečnou brazilskou telenovelu. "Od rána jsem tu situaci sledoval... Myslím, že by pan ministr měl přestat strkat hlavu do písku a tvrdit, že je (registr vozidel) bez potíží," uvedl Hašek.
Podívejte se, jaká byla minulý týden atmosféra na pražském úřadě:
Nový centrální registr vozidel ministerstvo dopravy spustilo 9. července ráno, systém však během hodiny kvůli technickému výpadku zkolaboval. Od té doby systém spadl ještě několikrát, a to buď celkově, nebo částečně.
Nový registr má být podle ministerstva dopravy bezpečnější a přehlednější. Umožní spojení s podobnými registry států Evropské unie, ale například i evidencí kradených aut v zahraničí. Česká republika se zavázala zajistit toto propojení nejpozději k 1. lednu příštího roku. Jeho zavedení však provází po celé republice řada problémů.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Prodej aut ve vašem regionu.