Praha - Vláda zpomalila plán, jak bude stavět významné dálnice a železniční tratě.
Později bude stát například "ostravská" dálnice D47, rychlostní silnice Praha-Karlovy Vary i železniční koridory z Prahy do Plzně a Českých Budějovic.
Potvrdil to sám ministr dopravy Aleš Řebíček v takzvaném harmonogramu dopravních investic na příští rok. Tento materiál má v nejbližších týdnech schválit vláda a redakce Aktuálně.cz jej má k dispozici.
Tabulku s konkrétními údaji o dokončení jednotlivých dálnic najdete ZDE.
Nejsou peníze
Ministr uvádí pro zpomalení dva důvody: rozpočet na rok 2009 snížil státní dotaci ze 45 miliard o sedm miliard. Zároveň stavby podražila inflace.
"Ke změně celkové finanční náročnosti a ke změně termínů přípravy a výstavby proto došlo u řady akcí," stojí v Řebíčkově materiálu.
Odklady staveb mají podle harmonogramu ještě další důvod. Vláda předpokládala, že se letos podaří vyčerpat na stavby dálnic 26 miliard z Evropské unie a v příštích dvou letech po 37 miliardách. Čechům se však nedaří letos čerpat z Bruselu ani dopravní peníze. Proto také Řebíček snižuje na příští rok odhad evropských dotací o 11 miliard.
Roční inflace 25 procent
Také inflace byla ke stavebníkům zřejmě tvrdší než ke zbytku země.
Například čtyři rozestavěné úseky na trase Droužkovice-Vysočany na chomutovské silnici R7 zdražily proti loňsku z 5,9 na 6,7 miliardy korun, tedy o 14 procent. Ještě víc dopadla inflace na tři úseky R48 mezi Bělotínem a Frýdkem-Místkem. Stavba zdražila z loňských 7,5 miliard na 10 miliard, tedy o třetinu.
Podobně zdražovaly i další stavby, například obchvat Kolína a nebo silnice R4 mezi Příbramí a Pískem.
Nedostatek peněz se podepsal i na tom, že se ministerstvo dopravy vrací k PPP projektům, ve kterých mají místo státu investovat soukromé společnosti. Bez jejich účasti nebude stát například dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi ani její pokračování R3 směrem na Linec.
Obchvaty nebudou
Zpráva je nepříjemná především pro ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ). Ten loni v září na vládě prosadil, že se letošní harmonogram do příštího roku změní.
Vláda schválila Bursíkův návrh, podle kterého Řebíček vypracuje analýzu dojezdových dob mezi krajskými městy. Pokud bude železnice o hodně pomalejší než osobní doprava na silnicích, mělo by se začít právě do železnic investovat víc.
Zprávu o dojezdových dobách, o které už Aktuálně.cz informovalo, dnes projedná vláda. Skutečně potvrzuje, že železnice nemůže silnicím konkurovat.
Zároveň Řebíček slíbil, že se začne stavět více obchvatů okolo měst a obcí. Tyto sliby ztrácejí na významu, když není dostatek peněz a stačí jen na úhradu již nasmlouvaných staveb a nezbytnou údržbu.
Alternativa k D1 za dvanáct let
K poraženým patří i vicehejtman Pardubického kraje Roman Línek (KDU-ČSL), který loni protestoval proti tomu, že do seznamu plánovaných staveb nebyla zařazena silnice R35, jež by spojila Hradec Králové a Olomouc.
Za pravdu mu dávali i dopravní odborníci. Například podle analýzy společnosti Mott&MacDonald je druhé rychlostní spojení mezi Čechami a Moravou nejdůležitější stavbou vedle obchvatu Prahy.
I když ministr Řebíček Línkovi slíbil nápravu, silnice R35 se opět do harmonogramu nedostala. V přiložené analýze se s její dostavbou počítá až v roce 2020, tedy na posledním místě mezi všemi plánovanými dálnicemi a rychlostními silnicemi.