Cimrman ani Smažený sýr neprošel, první česká exoplaneta dostala jméno Makropulos

ČTK ČTK
17. 12. 2019 12:39
Exoplaneta, kterou Česku přidělila Mezinárodní astronomická unie v Paříži, získala jméno. V hlasování veřejnosti zvítězil název Makropulos. Hvězda XO-5 v souhvězdí Rysa, kterou Makropulos obíhá, ponese jméno Absolutno.
Exoplaneta X-05, která dostala jméno Makropulos
Exoplaneta X-05, která dostala jméno Makropulos | Foto: Astronomický ústav AV ČR

Exoplanety jsou planety mimo Sluneční soustavu. Planeta se jménem vycházejícím z divadelní hry Karla Čapka je o trochu větší než Jupiter a tvoří ji horké plyny. Hvězdu Absolutno obíhá mnohonásobně rychleji než Země Slunce. Jeden rok tam trvá zhruba čtyři pozemské dny.

Návrhy na jména pro exoplanetu a hvězdu mohli lidé v Česku posílat od června do října. Do finále se probojovalo devět jmen. Pro planetu nakonec zůstaly ve hře například názvy Vyšehrad, Krkonoše, Čtyřlístek či Vltavín, pro hvězdu Šemík, Sněžka, Fifinka a Granát.

Už dříve odborná komise, která posuzovala 1700 návrhů, vyřadila ty, které považovala za nevhodné, například Smažený sýr, nebo ty, které neodpovídaly pravidlům. Neuspěl tak ani navrhovaný Cimrman - Járacimrman se totiž už jmenuje jedna z planetek Sluneční soustavy, kterou v roce 1996 objevil český astronom Zdeněk Moravec.

Ve vesmíru už lze najít stovky českých jmen nebo názvů spjatých s Českem. Po tuzemských astronomech jsou pojmenovány planetky Anděl či Grygar, na českou historii pak odkazují Masaryk, Hus, Palach, Komenský, Hašler, Milenajesenská, Jirous či Zikmund.

Na obloze je však i Praha, Vsetín nebo Litomyšl a také Kohoutkova kometa. Ta má jméno astronoma Luboše Kohoutka, který několik komet a desítky planetek objevil. Na Měsíci jsou také krátery Dvořák, Janáček a Smetana, na Venuši pak Němcová, Vlasta nebo Hanka.

Mezinárodní astronomická unie v červnu "rozdělila" exoplanety všem státům při příležitosti 100 let své existence. Kampaně zorganizovalo 110 zemí, vybíralo se z 360 000 návrhů. V Česku hlasovalo 4500 lidí. Hvězdy udělené jednotlivým státům jsou viditelné z jejich území a dost jasné na to, aby se daly pozorovat malým dalekohledem.

Seznam devíti finalistů, z kterých bylo od 16. října do 3. listopadu možné vybírat jméno "české exoplanety":

HVĚZDA PLANETA
Absolutno Makropulos
Zářící Ikarie
Vyšehrad Šemík
Krkonoše Sněžka
Řáholec Rumcajs
Čtyřlístek Fifinka
Lípa Sněženka
Vltavín Granát
Naděje Štěstí

Útočník v mešitě v albánském hlavním městě Tiraně pobodal pět lidí. Policie po motivu pátrá

Útočník v mešitě v albánském hlavním městě Tiraně pobodal pět lidí. Jejich stav je stabilizovaný. Policie pátrá po motivu, podle otce domnělého pachatele trpěl jeho syn depresemi.

Policie uvedla, že útočník, albánský státní příslušník Rudolf Nikolli, napadl věřící v mešitě během odpolední modlitby. Strážníci podle ní 34letého muže zneškodnili ihned po svém příjezdu na místo, záběry zveřejněné televizí A2 nicméně naznačují, že Nikolliho odzbrojili již svědci události. Ze snímků je patrné také to, že útočníka se dav pokusil lynčovat.

Zraněno bylo pět mužů ve věku 22 až 35 let, kteří museli být převezeni do nemocnice. Utržená zranění je podle policie nicméně neohrožují na životě.