Praha 2029: Nový most přes Vltavu, vlak na letiště a návrat tramvají do centra

15. 10. 2018 9:50
Návrh na přejmenování stanic metra strhl velkou pozornost, ale čerstvě představená koncepce pražské MHD do roku 2029 v sobě obsahuje zejména plány na výstavbu nových železničních a tramvajových tratí. Pokud se dá dokumentu věřit, do konce třetí dekády tohoto století má takových tratí v Praze přibýt téměř dvacet. Návrhy jsou seřazeny podle toho, kdy by mohly být dokončeny. Jde však pouze o odhad. Jsou také doplněny o odůvodnění společnosti Ropid, která koncepci připravila.
Koncepce pražské MHD do roku 2029
Koncepce pražské MHD do roku 2029 | Foto: Ropid

Metro D z Pankráce do Písnice a smyčka Libuš

Zcela novým projektem pražské veřejné dopravy je již několik desítek let plánovaná trasa metra D. Základní úlohou prvního úseku metra D Depo Písnice - Pankrác je ulevit od autobusové dopravy jižní části Prahy a zajistit kolejové napojení sídlištních komplexů Krč, Lhotka, Libuš a Písnice.

V nejzatíženějším autobusovém úseku Nemocnice Krč - Kačerov nebo Budějovická je v ranní špičce pracovního dne provozováno 128 spojů za hodinu jedním směrem. Jedná se tedy o nejvíce exponovaný autobusový úsek v systému Pražské integrované dopravy, kde průměrný interval mezi spoji představuje hodnotu 28 sekund.

Po dokončení celé linky metra D v úseku Náměstí Republiky - Depo Písnice s odbočnou větví Nové Dvory - Modřany se předpokládá ještě výraznější redukce autobusové dopravy.

Provozní koncept linky metra D počítá v první etapě ze stanice Pankrác do stanice Depo Písnice se čtyřvozovými soupravami, které budou mít totožný interval s linkou metra C pro vhodný přestup cestujících ve stanici Pankrác. Nicméně plánovaná délka všech stanic linky metra D umožní v budoucím horizontu nasazení průchozích pětivozových souprav standardní délky 100 metrů.

Součástí projektu linky metra D má být i plnohodnotné zprovoznění tramvajové smyčky v Libuši, která umožní prodloužení tramvajové linky 20 z Modřan do Libuše pro zajištění rychlejšího přímého spojení Libuš-Smíchov.

Omezení autobusových spojů kvůli metru D

Otevření prvního úseku metra D povede k posílení další kolejové dopravy a naopak k omezení autobusových linek. Základní změnou bude zrušení autobusových linek 189 a 215, jejichž trasy vedou v přímém souběhu s novým úsekem linky metra D.

Příměstské autobusové linky směřující z oblasti Staré Písnice k metru Kačerov 331 a 333 budou ukončeny u stanice metra Písnice v malém autobusovém terminálu. Na stejném místě skončí svou jízdu i linka 113 přijíždějící ve směru z Točné a Cholupic. Ostatní příměstské linky, s výjimkou jedné pokračující až k Nemocnici Krč, budou ukončeny ve velkém terminálu u stanice metra Depo Písnice.

Autobusové spojení z okolí nového úseku linky metra D ve směru na Jižní Město budou zajišťovat autobusové linky 154 a 165. Spojení ve směru Smíchov zajistí z terminálu Depo Písnice autobus 197, z oblasti Libuše pojede na Smíchov kromě linky 197 i tramvajová linka 20.

Linky 154 a 197 pokryjí i úsek mezi stanicemi linky D tak, aby byla zajištěna kvalitní obsluha okolí nového metra. Minibusové linky 117 a 203 budou u Nemocnice Krč sloučeny do jedné linky v trase Modřany-Háje-Milíčov a již nebudou pokračovat ke stanici metra Budějovická. Obsluhu oblasti okolo zastávky Nad Havlem zajistí upravená trasa linku 121.

Po otevření prvního úseku linky metra D naopak nebude město zasahovat do svazku autobusových linek ve směru od Modřan a Lhotky ke stanici metra Kačerov, aby cestující, kteří směřují k lince metra C, nebyli nuceni při cestě z Modřan dvakrát přestupovat.

 

Právě se děje

Další zprávy