Proč nepovede dálnice do Vídně? Politici porušili zákon

Tomáš Fránek
26. 11. 2009 16:35
Přehledně : Jak rozumět rozhodnutí soudu, který zrušil územní plán a tím zarazil stavbu důležité tepny
Místo budoucí mimoúrovňové křižovatky Perná ve variantě R52
Místo budoucí mimoúrovňové křižovatky Perná ve variantě R52 | Foto: JMK

Brno - Kdyby politici prosazující plán s dálnicí z Brna do Vídně přes Mikulov neignorovali námitky expertů, ekologických organizací i státních kontrolorů, mohli si ušetřit více jak tři roky hádek a soudních jednáních.

Politici ale roky tvrdili, že je vše v pořádku a plánu na silnici R52 přes Mikulov nelze nic vytknout. Přestože je na chyby při plánování trasy silnice, která má být prvním dálničním spojením mezi Českem a Rakouskem, upozorňoval veřejný ochránce práv Otakar Motejl, kontroloři Nejvyššího kontrolní úřadu i úředníci Evropské komise, která odmítla dát na silnici evropské peníze.

Podle starého, neplatného zákona

Politici navíc měli k dispozici i analýzu zadanou ministerstvem dopravy, která už v roce 2006 popsala chyby v jednání jihomoravských politiků.

A nyní to mají černé na bílém. Nejvyšší správní soud v rozhodnutí, na které čekala i Evropská komise, rozhodl, že jihomoravští politici postupovali při schvalování plánu velkého územního celku Břeclavska, který počítá s trasou přes Mikulov, protizákonně.

Podle dnes zveřejněného stanoviska soudu Jihomoravský kraj i Ministerstvo životního prostředí postupovaly při schvalování plánu podle starého, zrušeného zákona o hodnocení vlivů na životní prostředí.

Do Vídně přes Mikulov a Břeclav

Vláda Mirka Topolánka už rozhodla, že se postaví jak dálnice do Mikulova, tak obchvat Břeclavi a její napojení na Rakousku.

Podle odborných studií znamená pro brněnské řidiče směřující do Vídně břeclavská varianta cestu delší o 2-5 minut jízdy. Pro daňového poplatníka ovšem úsporu v řádu miliard. Cena břeclavské varianty je odhadovaná na 7,5 miliardy korun.

Naproti tomu k mikulovské variantě R52 je nutné připočítat tak jako tak plánovaný dvoupruhový obchvat Břeclavi. Celková cena placená daňovými poplatníky se pak pohybuje mezi 8-10 miliardy korun.

Tím se mimo jiné kraj vyhnul hodnocení variant dálničního spojení Brna s Vídní, tedy posouzení, zda je výhodnější trasa přes Mikulov nebo Břeclav. Soud tak jednoznačně potvrdil například stanovisko Evropské komise.

Úřady měly podle soudu použít novelizovanou podobu zákona, která jim ukládala provést takzvané zjišťovací řízení s vyhodnocením vlivu na životní prostředí včetně posouzení i jiných variant vedení silnice.

"I když se jednalo svojí povahou o procedurální vady, mohly mít podstatný vliv na výsledek posouzení, a v důsledku tedy i dopad do práv navrhovatelů. Soud proto jejich návrhu vyhověl," uvedl mluvčí soudu František Emmert.

Další zpoždění na obzoru

Návrh na zrušení plánu podaly Nejvyššímu správnímu soudu obce Bavory a Dolní Dunajovice na Břeclavsku a tři fyzické osoby.

Politici zatím komentují verdikt soudu jako velké překvapení a chtějí počkat na podrobné zdůvodnění soudu. Radní Anna Procházková uvedla, že celý proces územního plánování podléhal důkladné kontrole ministerstev. Jihomoravský hejtman Michal Hašek uvedl, že se celý projekt ocitl v nejistotě. "Nevím, jaká další právní situace bude panovat v přípravě tohoto velkého projektu," řekl hejtman

"Je zřejmé, že se kraj dopustil naprosto zásadních pochybení, když soud považoval za nutné zrušit územní plán jako celek. Rozhodnutí soudu znamená, že není možné v přípravě stavby R52 dále pokračovat," uvedl Pavel Černý z Ekologického právního servisu, který zastupoval obce i obyvatele, kteří se na soud obrátili.

Jak bude dál pokračovat příprava silnice R52 tak není jasné. Už nyní je ale jasné, že příprava dálnice znovu nabere zpoždění.

Kraj nyní schvaluje další zásadní dokument, který s trasou přes Mikulov počítá a to takzvané Zásady územního rozvoje. A to v jaké podobě se dálnice v plánu objeví, se strhne velký boj. Odpůrci mikulovské trasy totiž chtějí, aby plán na dálnici do Mikulova vypadl ze zásad úplně.

Rakousko už přitom staví svoji část dálnice, do Mikulova ji chce dovést v roce 2013. Spory o trasu a verdikt soudu zatím nechce rakouské ministerstvo dopravy komentovat s tím, že k tomu nemá dostatek informací.

 

Právě se děje

Další zprávy