Příprava stavby nového bloku v Dukovanech má tři až čtyři roky zpoždění, tvrdí expert

ČTK ČTK
30. 8. 2016 18:31
Pokud by měl být nový jaderný blok elektrárny v Dukovanech hotový podle plánu v roce 2035, mají přípravy na jeho stavbu zpoždění tři až čtyři roky, prohlásil Ján Štuller, vládní zmocněnec pro jadernou energetiku. Proces by podle něj mohla urychlit změna legislativy. Návrhy by měla připravit pracovní skupina při Stálém výboru pro jadernou energetiku. Nyní se teprve uskutečňují jednání s možnými dodavateli technologie.Cena bloku s instalovaným výkonem kolem 1000 megawattů se pohybuje od 3,5 do 7 miliard eur.
Jaderná elektrárna Dukovany.
Jaderná elektrárna Dukovany. | Foto: Economia

Dukovany (Třebíčsko) - Přípravy na stavbu nového jaderného bloku Dukovan mají zpoždění tři až čtyři roky, pokud by měl být hotov v roce 2035, kdy mají končit nynější dukovanské bloky. Na setkání se starosty a zástupci firem v Dukovanech to řekl Ján Štuller, který je od července vládním zmocněncem pro jadernou energetiku. Povolovací proces by mohly urychlit úpravy legislativy. Jednání s možnými dodavateli technologie začínají.

Osloveni podle Štullera byli dodavatelé v šesti zemích - ve Francii, Rusku, USA, Japonsku, Jižní Koreji a v Číně. "Všem těm zemím byly rozeslány požadavky na informace, které mají pomoci jednak ministerstvu průmyslu a obchodu, týmu, který pracuje se mnou, a pak vládě rozhodnout o tom, jaký investiční model si zvolit," řekl.

Odpovědi očekává česká strana do konce října. Celkem jde o deset projektů firem; některé jsou mezinárodní. "Například je tam společný projekt francouzsko-japonský," uvedl zmocněnec. Podle údajů od těchto firem by pak vláda měla zvažovat financování nového jaderného bloku. "To nemusí být jenom český stát, ČEZ nebo česká firma, to může být spojení několika investorů dohromady, kteří si pak rozdělí riziko," řekl.

Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky počítá se stavbou nových bloků v Dukovanech i v Temelíně, definitivní rozhodnutí o konkrétním projektu ještě nepadlo. Podle Štullera jsou prioritou starší Dukovany. Cena bloku s instalovaným výkonem kolem 1000 megawattů (MW) se podle něj ve světě pohybuje od 3,5 do sedmi miliard eur. Dopad možné stavby až dvou bloků Dukovan na životní prostředí začínají na žádost firmy ČEZ zkoumat úřady.

Elektrárna Dukovany má čtyři jaderné bloky, které byly zprovozňovány v letech 1985 až 1987. Celkem mají instalovaný výkon 2040 MW. ČEZ je chce udržet v provozu aspoň do roku 2035. Aby v té době mohl v Dukovanech začít vyrábět elektřinu nový blok, mělo by pro něj být stavební povolení vydáno kolem roku 2025. To se podle Štullera nepodaří, pokud nedojde k některým úpravám legislativy.

"Chceme zahájit diskusi na toto téma," řekl. Některé kroky by prý bylo možné dělat souběžně a u jiných by šlo odstranit částečnou duplicitu. Návrhy by měla připravit pracovní skupina při Stálém výboru pro jadernou energetiku.

Odborníci už také zkoumají, jak je na stavbu nového jaderného bloku připravena infrastruktura v Česku. Převoz mohutných dílů vážících i stovky tun, jako je reaktor a parogenerátory, by asi byl po vodě a po silnicích. Z toho vyplývá potřeba provést do té doby přes sto opatření na těchto cestách.

Pro pokračování jaderného programu v ČR je podle Štullera důležité také zajištění podmínek pro trvalé ukládání vyhořelého paliva z elektráren. Správa úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO) má pro stavbu úložiště v zemi vytipovaných sedm lokalit. Vedle toho zvažuje možnosti pro ukládání vyhořelého paliva poblíž elektráren Dukovany a Temelín. Finální lokalitu má SÚRAO vybrat rovněž do roku 2025.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 52 minutami

Malé letadlo se na západě Ukrajiny zřítilo na dům, čtyři lidé zahynuli

Malé letadlo se v úterý na západě Ukrajině zřítilo na soukromý dům, který vzápětí začal hořet. Neštěstí si vyžádalo čtyři lidského životy - zahynul ukrajinský pilot a tři cestující ze Spojených států. V domě u vsi Šeparivci v Ivano-Frankivské oblasti v okamžiku nehody nikdo nebyl, napsal na svém webu list Ukrajinska pravda s odvoláním na záchranáře a policii. Hasičům se požár na ploše asi 100 metrů čtverečních podařilo uhasit asi hodinu po pádu letadla.

Zřícený letoun pilotoval místní obyvatel, cestující byli cizinci. Agentura Unian později s odvoláním na židovskou obec uvedla, že v letadle kromě pilota zahynuli cestující ze skupiny chasidských židů ze Spojených států, kteří jsou v oblasti na dovolené; všichni měli americké občanství. Stroj pilotoval profesionální letec se čtyřicetiletou praxí, bývalý vojenský pilot, který se angažoval v rozvoji sportovního létání a ultralightů a působil také jako letecký instruktor.

Havarovaný stroj byl podle ukrajinského deníku WT10 Advantic, což je podle dostupných informací letadlo navržené a vyvíjené společností Aerospool z Prievidze na Slovensku. V nabídce na jejím webu ale aktuálně tento typ nefiguruje a vedení firmy je právě na dovolené. Stroj se podle dostupných informací prodával v rozloženém stavu, aby si jej zákazník sestavil sám.

Zdroj: ČTK
Další zprávy