Praha - V Česku dojde k radikální změně při technických kontrolách aut. Zatímco nyní může stanice technických kontrol provozovat jen předem daný počet firem, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce už příští rok regulované odvětví úplně otevřít a pustit do něj neomezenou konkurenci. Lze přitom předpokládat, že o vznik nových stanic bude velký zájem. Jde o jistý byznys bez rizika, protože motoristé na prohlídku auta a pro razítko, které stojí v průměru okolo osmi set korun, dojet musí - stát je po nich u ojetin vyžaduje opakovaně, nejčastěji po dvou letech.
Ťok vysvětluje svůj krok tím, že vyšší počet stanic přinese motoristům větší komfort. "Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ objasňuje ministr dopravy Dan Ťok.
Zřejmě i proto se Ťokovy plány nelíbí ani Profesní komoře STK. Předseda sdružení Michal Cuc pochybuje, že se ceny sníží. "Doba prohlídky každého vozu se nezmění a ten čas je třeba zaplatit," říká Cuc, podle nějž navíc hrozí i korupční riziko. Už nyní existují nespolehliví majitelé STK, kde se dá razítko do technického průkazu koupit. A pokud se najednou vyrojí i další vlastníci s licencí, nebude je možné řádně kontrolovat. "I dnes má stát s prověrkami potíže, přestože se mnohé zlepšilo zavedením povinného fotografování aut na kontrolách nebo osobní odpovědností techniků za konkrétní vozidlo,“ říká Cuc a hodlá o novince vyvolat veřejnou debatu a obrátit se i na poslance.
Ministerstvo dopravy si ale stojí za svým. Chce změnit současnou praxi, podle níž uděluje oprávnění k provozování STK krajský úřad. Dostat licenci ale nemůže každý. Nejdřív se musí podle vzorce vypočítat, zda je vůbec STK v dané lokalitě potřeba. Určuje se to na základě počtu registrovaných aut.
Podle ministra Ťoka však tento způsob někdy nevypovídá o skutečné potřebě další STK, protože auta registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí v tomtéž obvodu jezdit a nemusí zde tedy ani absolvovat technickou prohlídku.
Ťok navíc zvýšení počtu STK obhajuje i tím, že jim naroste práce a papírování v souvislosti se spojením se stanicemi pro měření emisí do jednoho místa. Sloučení je v plánu na příští rok a vyhoví se tím s předstihem předpisu EU. Dojde tak k zániku samostatných stanic měření emisí. Řidiči obě prohlídky absolvují najednou a nedostatky budou moci řešit ihned a společně. V Česku nyní funguje zhruba 370 STK a 1800 stanic měření emisí.