Praha - První přímá prezidentská kampaň se blíží do svého finále. Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg se ve čtvrtek večer utkají v poslední prezidentské debatě.
Internetová ofenziva Schwarzenbergova týmu před prvním kolem prezidentské volby se zapsala do učebnice české politické kampaně, když se podařilo podporu ministra zahraničí vytáhnout z jednociferných čísel v průzkumech nad dvacet procent.
Rytmus posledních čtrnáct dní naopak udávali spíš komunikační stratégové z tábora Miloše Zemana a Schwarzenberg se bránil emotivním výpadům cílícím na jeho rodinu právě v televizních debatách. A podle expertů příliš pasivně.
Podle informací ze Schwarzenbergova štábu se ministr na poslední debaty před volbou začal intenzivně připravovat.
„Trénink obsahuje jak obsahovou stránku, tak i vystupování před kamerou," řekl Aktuálně.cz mluvčí kampaně Marek Pražák bez dalších podrobností.
Jistá strategie byla na vystupování Schwarzenberga vidět při včerejší debatě na Nově. Ministr svůj postoj k Benešovým dekretům přečetl z papíru a debatu odvedl jinam větou: Raději se zabývejme budoucností. Přistoupil na to i jeho protivník Zeman, který zase v závěru kampaně volí trochu méně vyhraněný slovník.
Poradit si nechá
Otázku, zda ministrovi odborníci pomáhají například i s výslovnosti - ostatně sám Schwarzenberg přiznal, že „žbrblá" - nechal mluvčí Pražák bez odpovědi.
„Karel Schwarzenberg si radit nechá, je to zkušený politik, který debat absolvovat stovky. Konkrétní vyjádření je vždy na něm. Také v debatách nepoužívá zkreslená nebo manipulativní prohlášení, ale fakta," dodal.
Přesto si ale tým Schwarzenberga nechal v kampani vnutit historická a národnostní témata. Schwarzenberg k tomu sám přispěl, když hned v prvním televizním duelu nepřesně formuloval současný status Benešových dekretů.
To Zeman využil jako smečovou nahrávku - otestoval aktuální působivost sudetoněmeckého tématu. Schwarzenberga s ní spojil, přestože jeho rodina s ním nemá nic společného, stejně jako s Benešovými dekrety.
„Je součástí strategie, že Karel Schwarzenberg nechce vystupovat konfrontačně. I když se mohl bránit lépe. Značka Karla Schwarzenberga má ale kolem sebe vybudované tak silné atributy, že ho tento úder nepoškodí. Krátkodobě ano, dlouhodobě ne," míní odborník na komunikaci Daniel Köppl.
Kampaň pomáhá nevoličům
Podle něj vývoj kampaně v druhém kole volby neprospívá ani jednomu z kandidátů.
„Myslím si, že ta atmosféra, kterou vytvořili oba kandidáti, je zbytečná v tom smyslu, že v komunikaci nepomáhá ani jednomu z nich. Nejvíc nahrává těm, kteří nechtějí jít k volbám," myslí si odborník.
Oba kandidáti si před druhým kolem tak trochu prohodili role. Zatímco Zeman se kromě aktivního napadání soupeře pokoušel oslovit mladé lidi na internetu, Schwarzenberg vyrazil na Moravu a v kontaktní kampani se snažil dostat na svou stranu voliče z menších měst, v nichž v prvním kole nebodoval.
Podle Köppla ale Schwarzenbergovi hrozí, že v kampani přepálili začátek. Úspěch na internetu totiž podle něj nemá dlouhou životnost.
„Internet funguje tak, že krátkodobě umí zvednout zájem, ale neumí ho udržet. To podle mého názoru ukazuje i Schwarzenbergova kampaň," dodává.
Před druhým kolem existuje jediný veřejný předvolební průzkum, a to od agentury ppm factum. Ten začátkem týdne předvídal vítězství Miloše Zemana s 54 procenty hlasů.