Prahu čeká digitalizace, kampaň ale lidi příliš netáhne

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
5. 3. 2009 14:30
Informační kampaň vrcholí sérií seminářů. Na prvním bylo 20 lidí
Profesionální spíkr vydrží hodinu nepřetržitě hovořit o digitalizaci
Profesionální spíkr vydrží hodinu nepřetržitě hovořit o digitalizaci | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Už za necelé dva měsíce žižkovský televizní vysílač přestane vysílat "postaru" a bude šířit jenom digitální signál. Mluví se o digitální revoluci, kterou provází kampaň za desítky milionů korun.

Její vrcholná fáze - semináře pro veřejnost s odborníky - odstartovala ve středu. Zájem lidí byl ale malý.

V sále karlínského hotelu bylo připraveno dvě stě míst. Ve čtyři hodiny odpoledne, kdy měl seminář začít, nebylo v sále ani deset zájemců o digitalizaci. Později zaplnili v rozlehlém sále asi dvacet míst.

Ani samotní organizátoři nebyli s účastí na prvním z pětadvaceti seminářů spokojeni. "Myslíme, že účast na seminářích se bude zvyšovat, jak se rozeběhnou a jak se bude blížit termín vypnutí analogového signálu," doufá jedna z organizátorek Eva Krhánková.

Kromě seminářů informují v hlavním městě o digitalizaci i takzvané digihlídky a věstníky chodí také lidem do schránek. Funguje i informační linka 800 90 60 30 a internetová stránka www.digitalne.tv. Podle posledních průzkumů ví o konci analogového vysílání 96 procent Pražanů.

Hlavně pro seniory

Jak se připravit na digitalizaci chtěli organizátoři seminářů poradit hlavně starším lidem, kteří nemají na internet přístup. Seminář skutečně navštívili hlavně senioři.

"Jasnější barvy, čistší zvuk, skoro dvacet programů zadarmo a televizní program, který se vám ukáže, když zmáčkněte na ovladači tlačítko s nápisem EPG," vypočítává moderátor Josef Prouza výhody digitalizace.

Přijde řeč i na problémy - v Praze jsou to hlavně společné televizní antény, které musí majitel domu znovu nastavit. "Často je nutné antény a všechny rozvody vyměnit. Jděte za majitelem domu a zeptejte se, co a jak," radí moderátor.

Pak přijdou na řadu možnosti, jak digitální signál "chytit". Většina kývá na možnost koupit si klasický set-top-box a prohlíží si výstavku, kterou organizátoři nachystali.

"Ale proč jsou přelepené značky, jak mám vědět, o co si pak v obchodě říct," nelíbí se jedné z přítomných žen. Státem financovaná kampaň ale žádné konkrétní značky podporovat nesmí.

Lidí málo, dotazů mnoho

Deset posluchačů, deset organizátorů, zbytek novináři
Deset posluchačů, deset organizátorů, zbytek novináři | Foto: Ludvík Hradilek

Diváků je v sále jen málo, díky tomu ale mají velký prostor k diskusi.

"Potřebuji anténu, když si koupím set-top-box?" ptá se muž z poslední řady sálu. "Set-top-box je jenom převaděč. Na něco ten signál chytit musíte," odpovídá mu přítomný expert David Stádník. Na mnoho z dotazů ale zazní stručná odpověď: "Raději si pozvěte odborníka. Ten bude hned vědět, co a jak."

"Jsem spokojená, co jsem se dozvěděla. Ten set box koupím," shrnuje dojmy z diskuse jedna z divaček. Jméno nechce prozradit. Jen se usmívá, že už jí táhne na osmdesát.

 

Právě se děje

Další zprávy