Praha - Praha začne jednat s Českými drahami o odkupu budovy Nákladového nádraží Žižkov. Schválila to v úterý rada města. Financovat nákup bude magistrát z rozpočtové rezervy, určené pro akvizice nemovitostí. Nákup by město podle zastupitele Matěje Stropnického (Zelení/Trojkoalice) rádo uskutečnilo do podzimu. Podle dlouholetých plánů má v památkově chráněné budově nádraží vzniknout kulturní a vzdělávací centrum.
"Domnívám se, že České dráhy, které již objekt dávno nepotřebují, nenajdou důvod, proč budovu na město nepřevést. Pokud vše půjde dobře, na podzim by mohl nákup proběhnout," uvedl Stropnický, který s myšlenkou nákupu přišel.
Hlavní město má ze zákona možnost požádat o nákup budovy od státu bez výběrového řízení za předpokladu, že budoucí využití bude obecně prospěšné. Podle plánu, který si před dvěma lety nechala zpracovat radnice Prahy 3, by nákup nádraží a jeho přeměna na společenské a kulturní centrum vyšla na zhruba dvě miliardy korun. Samotná transformace by stála 1,1 až 1,7 miliardy korun bez DPH.
Další osud prvorepublikové funkcionalistické budovy se v Praze 3 řeší už roky. Původně měla ustoupit výstavbě společnost Žižkov Station Development, která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, z demolice však nakonec sešlo. Objekt je od roku 2013 kulturní památkou. V dubnu 2014 podepsali zástupci Českých drah, developera a radnice Prahy 3 memorandum, podle kterého má v budově vzniknout kulturní a společenské centrum. Od té doby se situace významněji neposunula. V minulosti o budovu projevil zájem Národní filmový archiv.
S nákupem objektu souhlasí žižkovská radnice. Podle starostky Prahy 3 Vladislavy Hujové (TOP 09) by však město mělo usilovat i o získání přilehlých pozemků, které nyní vlastní Žižkov Station Development. "Změnou územního plánu na stavební pozemky a jejich následným prodejem by Praha mohla kompenzovat miliardové náklady na rekonstrukci budovy," uvedla Hujová.
Společnost Žižkov Sation Development v areálu počítá s výstavbou nové městské čtvrti. Nádraží se má stát jejím centrem. Město nyní nechává zpracovat změnu územního plánu, bez které není kolem objektu možné stavět, protože pozemky jsou stále vedeny jako drážní. Hotová by měla být za dva roky. Zároveň je na pozemcích stavební uzávěra, kterou chce město zrušit na základě nyní zpracovávané územní studie.
V severní části nádraží plánuje na stavebních pozemcích rezidenční výstavbu firma Central Group, která loni koupila projekt britské Discovery Group a nyní ho přepracovává.
Stavba nákladového nádraží z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.