Radnice Prahy 1 se chystá zakázat parkování sdílených elektrokoloběžek na komunikacích a prostranstvích, které má ve své správě. Těch je menšina, městská část proto zároveň osloví magistrát, aby učinil totéž v celé památkové rezervaci. Ve středu to schválili zastupitelé městské části. Krok je podle vedení radnice možný s odkazem na metodiku, kterou vypracovala ministerstva dopravy a vnitra. Elektrokoloběžky nabízejí k zapůjčení v Praze firmy Bolt a Lime.
Na znění materiálu se shodly všechny kluby v zastupitelstvu městské části. Jeho spolupředkladatel Pavel Marc (Praha 1 Sobě) uvedl, že podle ministerské metodiky je parkování elektrokoloběžek za účelem jejich půjčování na veřejných místech nutno považovat za takzvané zvláštní užívání komunikací, které má svá pravidla.
"To znamená, že je dovoleno pouze, pokud si provozovatel služby obstará souhlas obce například v podobě nájemní smlouvy," řekl Marc. Další podmínkou je podle něj zajištění povolení pro zvláštní užívání komunikace u silničního úřadu a uhrazení příslušného poplatku. Zastupitelé středečním usnesením schválili záměr úplně zakázat parkování na pozemcích ve správě městské části, což jsou převážně parky a okolní komunikace.
Většinu komunikací spravuje hlavní město, které zastupitelé pro území pražské památkové rezervace vyzvali ke stejnému kroku. Centrum metropole je podle Marce specifické a provozem koloběžek kvůli velkému množství turistů trpí nejvíc. "Je to neslučitelné s životem v této městské části, aby se nám tu neustále proháněly po chodnících poměrně těžké stroje, nezřídka obsazené dvěma osobami, a ohrožovaly naši stárnoucí populaci," uvedl. Omezení se nemá týkat jízdy na koloběžkách, ale pouze jejich parkování.