Kromě bodového systému či výrazně vyšších pokut totiž začne od července v nových pravidlech silničního provzou platit i další novinka - auta budou muset po celý rok jezdit s rozsvícenými světly. Autoservisy proto nabízejí, že namontují do vozu jednoduché zařízení, díky němuž se sepnou světlomety automaticky zároveň s otočením klíčku v zapalování.
Za jízdu bez osvětleného vozidla zaplatí motorista od července na místě pokutu dva tisíce korun, navíc mu na kontě přibude jeden trestný bod. Za dvanáct bodů přijde na rok o řidičský průkaz.
Jak vypadá bodový systém?
Čtěte ZDE v příloze Automix
"Je to docela dobrý kšeft a ještě bude. Myslím, že se to rozjede ještě víc," pochvaluje si Petr Koritina z karlovarského autoservisu Cars Bad. Každý den se u něho otočí tři až čtyři motoristé, kteří si nechávají auto pro trvalé svícení upravit.
Škodovka zahájila reklamní kampaň
Stejnou zkušenost mají i další autoservisy po celé zemi. "Přijíždějí lidé se starými favority i s novými auty," říká Martin Freisleben, technik pražského Autoservisu Jiří Papoušek.
Cena za tuto službu se pohybuje od několika stokorun do zhruba dvou tisíc. Záleží na typu, stáří vozidla a na autoservisu. Nová auta stačí přeprogramovat, aby se hned při nastartování rozsvítila, do starších modelů se musí namontovat speciální relé.
"Zatím k nám jezdí desítky řidičů, ale myslím, že hlavní vlna teprve přijde, až lidé zaplatí pokutu," odhaduje Ivo Durčák ze servisu Auto Toman v Havířově.
Mladoboleslavská Škoda dokonce nedávno zahájila reklamní kampaň - v médiích motoristům kvůli trvalému svícení nabízí služby svých autorizovaných servisů.
"Zákazníci o to mají velký zájem. Zatím to využily stovky lidí, a to jsme teprve na začátku," říká mluvčí společnosti Škoda Auto Evžen Krauskopf.
Neosvětlené auto častěji havaruje
Povinné celoroční svícení by mělo pomoci k tomu, aby se na silnicích stávalo méně havárií.
Centrum dopravního výzkumu v Brně uvedlo, že automobilům, které při jízdě ve dne nesvítí, se stane smrtelná dopravní nehoda o 25 procent častěji než osvětlenému vozu.
Infobox
PROČ SVÍTIT CELÝ ROK
- Řidič periferním viděním dříve spatří protijedoucí nebo odbočující vozidla.
- Osvícená auta jsou lépe vidět v oslňujícím slunečním světle.
- Neosvětlené auto "zmizí" v koloně osvícených aut.
- Osvícený vůz je lépe vidět při střídání světla a stínu například v lesích.
- Řidič lépe pozná, jak je od něj vozidlo vzdáleno, jestli auto jede, nebo stojí.
- Auto s rozsvícenými světly je lépe vidět v jednotvárné krajině.
V případě těžkých dopravních nehod, při nichž nikdo nezemře, je to dokonce padesát procent.
Příčinou poloviny všech havárií a zejména osmdesáti procent všech srážek na křižovatkách, které se stanou ve dne, je to, že řidiči vidí druhé vozidlo příliš pozdě anebo vůbec ne.
Rozhovor s šéfem dopravní policie:
"Řidiči se budou divit." Čtěte ZDE
"Ti, co svítí i ve dne, jsou rozhodně lépe vidět," shrnuje Václav Špička, který se bezpečnosti silničního provozu věnuje v Autoklubu.
Při celoročním svícení se sice zvyšuje spotřeba benzinu, avšak pouze nepatrně, zhruba o 0,1 litru na sto kilometrů.
Jezdit se zapnutými světly musí už automobily v mnoha evropských státech, kromě skandinávských zemí například v Rakousku, Chorvatsku, Maďarsku či Slovinsku.
O autosedačky a hands-free není zájem
Od července se rovněž musí děti vozit po všech silnicích výhradně v autosedačkách. Zatím byly povinné jen na dálnicích.
Jenže na rozdíl od automatického zapínání světel není o dětské bezpečnostní sedačky zájem.
"Autosedaček prodáváme pořád stejně. Český národ vždycky čeká až na poslední chvíli. Možná že až začnou padat pokuty, bude zájem větší," soudí Leoš Chládek z brněnské firmy Baby Direkt, která prodává i dětské autosedačky.
Jeho slova potvrzují i prodavači v prodejně Bena v Praze 9, podle nichž se také prodej dětských autosedaček v poslední době nijak nezvýšil.
Pokud pojede dítě v autě, aniž by bylo připoutáno v sedačce, hrozí od července bloková pokuta dva tisíce korun a dva trestné body.
"Šikovní" řidiči se ovšem dokáží sankcím vyhnout. Parlament totiž v novele zákona o silničním provozu schválil několik výjimek, díky nimž se lze povinným dětským autosedačkám vyhnout.
Vloni přitom na silnicích zahynulo 39 dětí, přičemž 22 jelo v autě jako spolujezdci. Většina z nich nebyla připoutaná v autosedačce.
Stejně malý zájem jako o autosedačky je i o namontování takzvaných hands-free sad, které umožňují telefonování za jízdy v autě, aniž by řidič držel přístroj v ruce.
"O hands-free není takový zájem jako o automatické svícení," říká například Martin Freisleben, technik pražského Autoservisu Jiří Papoušek. Stejně hovoří třeba Martin Kučera, majitel autoservisu v Benešově.
Za telefonování za jízdy od července hrozí bloková pokuta tisíc korun a tři trestné body.